Luscinia svecica. Blauwborst

Natuurjournaal 2 maart 2021

Nature Today
2-MRT-2021 - Blauwborst keert terug, boswilg bloeit.

Vanaf nu kan je de opvallende blauwborst weer spotten in Nederland. Hij heeft overwinterd in Spanje, Portugal en West-Afrika, maar trekt vanaf nu het land weer binnen. De naam zegt het al, de blauwborst kun je herkennen aan zijn blauwe borst. Alleen mannetjes hebben deze opvallende tekening, vrouwtjes kan je herkennen aan subtielere kenmerken: een witte wenkbrauwstreep en een oranjebruine staart met een zwarte rand. Het gaat goed met de blauwborst in Nederland, zijn aantallen nemen toe. Als je een blauwborst wil zien, kun je het beste zoeken in het Lauwersmeergebied, de Oostvaardersplassen of de Biesbosch.

Op deze foto is duidelijk te zien waarom boswilg gele katjes lijkt te hebben

De boswilg is de eerste bloeiende wilg van het jaar. Deze boom is in de lente en zomer te onderscheiden door zijn grote ovale bladeren. Die heeft hij op het moment echter nog niet. Toch kan je de soort nu wel herkennen: hij valt op door de lichtgele katjes die nu aan de boom hangen. Omdat boswilg zo vroeg bloeit, is het een belangrijke soort voor insecten die van bloeiende soorten afhankelijk zijn. De citroenvlinder bezoekt deze boom nu bijvoorbeeld graag.

Wil je meer weten over de natuur in jouw omgeving kijk dan op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play