Gewone wesp

Natuurjournaal 3 maart 2021

Nature Today
3-MRT-2021 - Raaf begint met broeden, wespenkoningin vliegt uit.

De indrukwekkende raaf is een vroege broeder. Rond deze tijd van het jaar leggen de eerste ravenvrouwtjes hun eieren al. Ze hebben samen met hun partners aan het nest gewerkt: vrouwtjes bouwen, mannetjes verzamelen het materiaal. Raven zijn monogaam en kunnen jaren achter elkaar hetzelfde nest gebruiken. Nu, of binnenkort, liggen er vier tot zes eieren in het nest. Over drie tot vier weken zullen de eerste ravenkuikens hieruit kruipen.

Raaf

Veel mensen vinden wespen hinderlijke dieren, maar ze zijn erg nuttig en hebben een interessante levenswijze. Ze ruimen afval in de natuur op en sommige soorten bestuiven planten. Bijna alle wespen sterven in de herfst of de winter. Alleen de koningin van het volk overwintert op een beschutte plek. Nu het voorjaar is, komt de wespenkoningin uit haar schuilplaats tevoorschijn. De koningin is opvallend groter dan de gemiddelde wesp. Ze gaat op zoek naar een plek om een nieuw nest te bouwen. Het nest wordt gemaakt van hout. Daar knaagt ze aan, en van de pulp die dan ontstaat, bouwt ze een nest. Hierin legt ze haar eitjes, die in de lente en de vroege zomer uit zullen komen.

Foto’s: Ab H. Baas, Saxifraga; Luc Hoogenstein, Saxifraga