Herken de wilde natuur met de natuur-app ObsIdentify.

De vernieuwde natuurherkenner voor in je broekzak

Naturalis Biodiversity Center, Waarneming.nl
12-MEI-2021 - Vandaag lanceert Waarneming.nl de vernieuwde versie van de populaire natuur-app ObsIdentify. Deze app is een natuurherkenner in je broekzak: maak een foto met je telefoon en herken 22.303 Nederlandse wilde dieren en planten. De nieuwe versie van de app daagt je uit om deel te nemen aan challenges en laat jouw waarnemingen bijdragen aan soortenonderzoek.

ObsIdentify is sinds de lancering in 2017 al meer dan driehonderdduizend keer gedownload in Nederland en België. Sinds de coronamaatregelen is de app nóg populairder geworden, doordat veel mensen de natuur in hun eigen buurt (her)ontdekken. Dankzij ObsIdentify weten natuurliefhebbers direct welke soort plant of dier ze voor hun lens hebben.

Zwartfluwelen graver

De vernieuwde versie van ObsIdentify herkent 22.303 Nederlandse wilde dieren en planten“De vernieuwde versie van ObsIdentify is gebruiksvriendelijker, zet in op het ontdekken van soorten en daagt je uit om meer uit je waarnemingen te halen”, zegt Timo Roeke van Waarneming.nl. “Zo zul je vanaf nu kunnen deelnemen aan challenges. Hierin ga je op zoek naar een bepaalde soort in een afgebakende periode. Zoals bijvoorbeeld bij de challenge ‘De zwartfluwelen graver’, waarbij je op zoek gaat naar molshopen of een echte mol. Je geeft je eigen waarnemingen door en je kunt ook die van andere deelnemers volgen. Ook ontvang je als een van de eersten de resultaten van de challenge.”

Bovendien worden waarnemingen vanaf nu beloond met een badge. “Elke soortgroep heeft vanaf nu een eigen badge, waarvoor je sterren kunt verdienen. Hoe meer waarnemingen je doorgeeft per groep, hoe meer sterren je verdient. Per badge kun je maximaal vijf sterren verdienen. Je kunt het vergelijken met het spel Pokémon Go, maar dan in de echte natuur”, legt Roeke uit. Ook kun je vanaf nu in een handig overzicht al je waarnemingen bekijken.

Grootste natuurdatabank

“Naast het spelelement blijft de app voornamelijk een goed instrument voor burgerwetenschappers en natuurliefhebbers om wilde planten en dieren te identificeren. Het aantal waarnemingen dat we op deze manier binnenkrijgen, kunnen we als wetenschappers zelf nooit evenaren. Om een voorbeeld te geven: op één dag kunnen we tienduizenden waarnemingen binnenkrijgen. Al die waarnemingen komen terecht op Waarneming.nl, de grootste natuurdatabank van Nederland. Vervolgens worden de waarnemingen via NLBIF en GBIF.org wereldwijd openlijk gedeeld. Zo draagt iedereen bij aan de kennis over de natuur.

Overigens werkt ObsIdentify alleen met waarnemingen van de 'wilde natuur'. “Foto’s van potplanten en huisdieren, daar kan ObsIdentify niks mee”, legt Roeke uit. “En nu, hop de natuur in!”

De beeldherkenning in ObsIdentify wordt mogelijk gemaakt door waarnemingen uit Waarneming.nl, Waarnemingen.be en Observation.org. ObsIdentify is een product van Stichting Observation International, in samenwerking met Naturalis Biodiversity Center, Natuurpunt, COSMONiO Imaging BV en Zostera. De vernieuwde versie van ObsIdentify is te downloaden in de Apple App Store of via Google Play.

Neem voor meer info contact op met Timo Roeke via 06 415 21 260 of