Pandion haliaetus. Visarend

Natuurjournaal 2 juni 2021

Nature Today
2-JUN-2021 - Visarend heeft kuikens, beemdkroon bloeit.

Afgelopen maandag haalden de visarenden uit de Biesbosch het nationale nieuws: hun eerste kuiken was uit het ei gekropen! De kleine werd direct ontvangen met verse vis, die vader had gevangen. Het proces was online te volgen, want er staat een camera op het nest gericht. Er broeden maar heel weinig visarenden in Nederland. Vorig jaar broedden er drie paartjes in de Biesbosch, en dat was alweer meer dan in de voorgaande jaren. Zo'n kleintje is dus bijzonder nieuws. De komende week komen hopelijk de andere eieren ook uit. De voortgang van de visarenden is te volgen op Beleef de Lente.

Beemdkroon

Beemdkroon bloeit met zijn mooie blauwpaarse bloemen. De bloemen zijn niet groot, tussen de twee en vier centimeter, maar wel sierlijk gevormd. Hij bloeit tot in de herfst. Dat is fijn voor de vele insecten die dol zijn op deze plant. De knautiabij (de wetenschappelijke naam van Beemdkroon is Knautia arvensis) is zelfs helemaal afhankelijk van beemdkroon. De plant is vooral te vinden in Limburg, en eerder ook in het duingebied, maar daar neemt de aanwezigheid steeds meer af. Ook kun je hem in het hele land hier en daar in bermen en op dijken zien staan. Kijk eens of je ziet hoeveel insecten beemdkroon bezoeken.

Foto's: Bart Vastenhouw, Saxifraga; Willem van Kruijsbergen, Saxifraga