Zanglijster

Natuurjournaal 18 januari 2022

Nature Today
18-JAN-2022 - Zanglijster zoekt territorium en wild zwijn is drachtig.

Heb je de eerste vogels van het jaar al horen fluiten? Het is nog heel vroeg in het jaar, maar sommige vogels zingen al uit volle borst. De zanglijster is zo’n vroege zanger. Mannetjes zijn nu op zoek naar een territorium en bakenen dat af door luidkeels te zingen. Pas als ze zeker zijn van een territorium begint het broeden, dus begint de zoektocht naar een territorium mooi op tijd. Lijkt het je leuk om een zanglijsterkoppel in de tuin te hebben? Plant dan wat struiken waar ze in kunnen broeden. Ze eten ‘s winters graag fruit, bessen of rozijnen. Zanglijsters hebben ook graag platte stenen in de buurt, om slakkenhuizen op kapot te slaan. Als je voor een goede leefomgeving zorgt, verwijderen ze gratis alle slakken uit je (moes)tuin!

Wilde zwijnen hebben de bronsttijd achter de rug. Hierin vochten mannetjes met elkaar en kon het er heftig aan toegaan. Nu zijn de vrouwelijke dieren drachtig. Om zich voor te bereiden op de geboorte leggen ze een kraamkamer aan. Dat is een kuil die ze zelf uitgraven en bedekken met plantaardig materiaal, gras en modder. Nadat ze deze bedekt hebben met takken, zijn de vrouwtjes klaar om hun jongen te werpen. Dat kan gebeuren tussen februari en juni, maar de meeste jongen worden in maart geboren.

Wild zwijn