Acrocephalus palustris. Bosrietzanger

Natuurjournaal 27 mei 2022

Nature Today
27-MEI-2022 - Bosrietzanger is terug en gewone bronlibel vliegt.

De bosrietzanger is altijd een van de laatste zomervogels die terugkeert naar Nederland. Terwijl andere vogels hun eieren warm hielden of zelfs hun eerste nest al zagen uitvliegen, kwam de bosrietzanger ons land pas binnen. Van zijn opvallende uiterlijk moet hij het niet hebben; hij is klein en bruin. Maar in Afrika imiteert hij de zang van tropische vogels, en dat hoor je, want hij neemt die prachtige liederen mee naar Nederland. De bosrietzanger is niet specifiek een soort van bos, maar komt vooral in de buurt van water voor. Luister hier eens of je de zang kunt herkennen. Weet je nog niet hoe een bosrietzanger klinkt? Klik dan op de link in de eerste zin en ga naar de soortenpagina. Sinds kort is voor alle vogels in onze app namelijk ook het geluid beschikbaar!

Gewone bronlibel

Als je niet direct een beeld hebt bij de gewone bronlibel, is dat niet zo vreemd. Deze soort is namelijk erg zeldzaam in Nederland. Hij heeft echter wel een opvallende eigenschap: het is de grootste libel van Nederland! De soort wordt nog groter dan de algemeen voorkomende grote keizerlibel. Vrouwtjes kunnen wel ruim acht centimeter lang worden. De Engelse naam is, best exotisch, 'golden-ringed dragonfly'. Je ziet direct waar deze naam vandaan komt, want de soort heeft heldergele ringen om het lijf. Om deze grote libel te bewonderen, moet je wel wat geluk hebben. De soort komt alleen voor in Zuid-Limburg en oostelijk Noord-Brabant. De gewone bronlibel vliegt nu al, maar de relatief grotere aantallen volgen vanaf half juni tot eind juli.

Foto's: Mark Zekhuis, Saxifraga; Robert Ketelaar, Saxifraga