Natuurberichten

Dossier: Exoten

Door activiteiten van de mens en een veranderend klimaat zien we steeds meer uitheemse soorten in Nederland. Deze soorten kwamen oorspronkelijk niet in Nederland voor maar kunnen zich steeds vaker in Nederland vestigen. Nieuwe soorten hebben vaak weinig vijanden en kunnen zich snel voortplanten met regelmatig negatieve gevolgen. De Amerikaanse rivierkreeft, Japanse duizendknoop of halsbandparkiet zijn bij veel mensen bekend maar er zijn nog veel meer soorten die zich in Nederland verspreiden. Lees hieronder alle recente berichten over exoten in Nederland. De meest actuele berichten staan bovenaan.

Chinees muntjak

Op 1 februari is de positieflijst voor zoogdieren van kracht geworden. In deze lijst staan 51 soorten genoemd die als huisdier gehouden mogen worden. Dat zijn naast de gebruikelijke hond, kat, konijn en cavia met name..

Lees verder 3 februari 2015   9 jaar oud
Lilakorrelige plooiparasolzwam

Potplanten in een huiskamer kunnen gezelschap krijgen van paddenstoelen die je vrijwel nooit buiten in de Nederlandse natuur zult aantreffen. De namen van de in Nederland aangetroffen potpaddenstoelen staan keurig genoteerd in de..

Lees verder 8 januari 2015   9 jaar oud

De Nederlandse winter kleurt roze! Deze winter verblijven er maar liefst twee Roze Spreeuwen in ons land en dat komt zelden voor. Allebei hebben ze een tuin opgezocht waar goed gevoerd wordt. En wat blijkt: deze twee exoten zijn..

Lees verder 7 januari 2015   9 jaar oud

Al vanaf 12 november bevindt zich een Afrikaanse woestijngrasmus in Polder Gnephoek bij Alphen aan den Rijn. Dit is niet alleen de eerste waarneming van deze zangvogelsoort voor Nederland, maar ook voor heel het noorden van..

Lees verder 27 november 2014   9 jaar oud
Lepomis gibbosus. Zonnebaars
Foto: Tino Strauss, GNU-FD licentie

De zonnebaars is de afgelopen decennia sterk toegenomen in aantal en verspreiding. Deze roofzuchtige uitheemse vis richt grote schade aan onder populaties van amfibieën en ongewervelden. Natuurbeheerders zitten met de handen in..

Lees verder 25 november 2014   9 jaar oud
Gestreepte Amerikaanse rivierkreeft, Roptazijl, 29 september 2014. Foto: John Melis.

Twee onafhankelijke vangsten van een gestreepte Amerikaanse rivierkreeften in Friesland in een maand tijd doen vermoeden dat een nieuwe exotische rivierkreeft zich in de provincie heeft gevestigd. Het betreft de tweede exotische..