Natuurberichten

Pagina 1277 van 1442 - 14419 Resultaten

Het is weer bijna Koninginnedag en dan is het, geloof het of niet, top vliegtijd van het oranjetipje. De afgelopen week zijn er al vele honderden gemeld en ook de komende zonnige dagen zullen ze veel gezien worden...

Lees verder 28 april 2010   13 jaar oud
wallaby (uitsnede)

Voor het eerst is in Nederland een groep in het wild levende wallabies gezien met jong. Dit zou het begin kunnen zijn van een populatie in het wild levende wallabies. Eerder werden al wel volwassen dieren in het wild gezien, waar..

Lees verder 27 april 2010   13 jaar oud
swappen vuursalamander

Bij recent onderzoek van stichting RAVON en de Universiteit van Gent is een schimmel aangetroffen die een voor amfibieën gevaarlijke infectieziekte kan veroorzaken. Deze ziekte heeft wereldwijd al voor het uitsterven van een..

Lees verder 27 april 2010   13 jaar oud

Wat later dan de afgelopen jaren sluipen nu de libellen volop uit. Ze hebben de winter doorgebracht als larve en de eerste tien soorten zijn inmiddels ook als libel gezien. Van de juffers is de variabele waterjuffer het meest..

Lees verder 26 april 2010   13 jaar oud
Gewone dotterbloem

Niet alleen in de benedenlopen van Elbe en Schelde komt de Spindotterbloem voor. Ook in de benedenloop van Lek, Rijn en Maas treffen we deze fraaie, geelbloeiende oeverplant aan. Sterker nog, een aanzienlijk deel van de..

Lees verder 26 april 2010   13 jaar oud
Groen mannetje zandhagedis

Groen! Met een beetje geduld kun je ze nu zien pronken op de hei of in de duinen: de mannetjes van de zandhagedis met hun felgroene paarkleed. In april en mei laten ze zich het beste ontdekken. De mannetjes zijn in deze periode..

Lees verder 25 april 2010   13 jaar oud
Groene gaasvlieg. Verkregen van Wikipedia

De eikenprocessierups is de afgelopen jaren in Nederland flink noordwaarts opgerukt. De rups wordt nu ook in Friesland, Groningen en Drenthe gezien. Reden voor Silvia Hellingman van het bedrijf Biocontrole om te zoeken naar..

Lees verder 25 april 2010   13 jaar oud
oehoe jong

De drie oehoekuikens die te zien zijn op www.beleefdelente.nl zijn deze week geringd. De kuikens, die nu zo’n vier weken oud zijn, worden steeds actiever. Ze doen af en toe vliegoefeningetjes op het nest en eten sinds kort..

Kanoet

De Nederlandse Waddenzee dreigt door een afnemende voedselvoorraad een knelpunt te worden in de jaarlijkse migratiecyclus van de kanoet. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Casper Kraan. ‘Het lijkt erop dat beide soorten er..

Bruinvis

In het weekend van 17-18 april zijn tussen Hoek van Holland en Harwich maar liefst 316 bruinvissen geteld door vrijwilligers van Stichting Rugvin. Dat zijn bijna vier keer zoveel bruinvissen als gewoonlijk in een jaar worden..