Natuurberichten

Pagina 912 van 1452 - 14520 Resultaten

Lijkt een beetje op een Buizerd, maar die heeft een minder brede kop en nooit een felgele iris (Foto: Kris De Rouck)

Op 13 juli ontdekte Maarten Jacobs een Slangenarend in de Kalkense Meersen. Deze vogel - genaamd naar de ontdekker - verblijft intussen al tien dagen in het gebied en zorgt er voor een gestage stroom aan roofvogelfans. Het is niet..

Lees verder 23 juli 2014   9 jaar oud
Toverchampignons in schuur

Afgelopen week gebeurde er iets vreemds in de schuur van een stolpboerderij in het buurtschapje Tolke, net onder Schagen. De bewoner constateerde dat er verschillende tegels van de schuurvloer omhoog waren gedrukt en er een hoop..

Lees verder 23 juli 2014   9 jaar oud
Roerdomp

Het gaat goed met de roerdomp in De Wieden! Steeds meer van deze zeldzame rietvogels weten de nieuwe moerasgebieden te vinden die Natuurmonumenten hier realiseert...

Kamsalamander wijfje

De Getedraak is de koosnaam voor de Kamsalamander in de Grote en de Kleine Getevallei in het oosten van Vlaams-Brabant. Lokale vrijwilligers hebben de afgelopen tien jaar een wel heel speciale band opgebouwd met deze opvallende..

Merel neemt bad

We hebben weer een paar warme dagen voor de boeg. Vogels hebben dan, net als wij, extra vocht nodig. Ze drinken meer water én ze badderen erin om af te koelen. Help de vogels en zet een schaal met water in uw tuin!..

Lees verder 22 juli 2014   9 jaar oud

Hoewel juli nog niet eens is afgelopen lijkt de zomerpiek voor vlinders al achter de rug. Het aantal vlinders deze zomer was even hoog als de afgelopen 24 jaar, maar alles vloog weken eerder dan het langjarig gemiddelde...

Lees verder 21 juli 2014   9 jaar oud
De Trage kroonslak is in 2013 voor het vijfde jaar sinds 1998 door sportduikers in de Oosterschelde  aangetroffen

De Trage kroonslak is in 1997 en 1998 voor het eerst in de Nederlandse kustwateren aangetroffen. In beide jaren zijn in totaal slechts drie exemplaren van deze zeenaaktslak in de westelijke Oosterschelde waargenomen. Pas 13 jaar..

Lees verder 20 juli 2014   9 jaar oud
Eenmalig gebruik / Scholekster

Groendaken mogen hun naam dan al mee hebben, maar naast hun voordelen voor de mens zijn ze ook van belang voor de natuur. Onder meer planten, vogels en insecten kunnen zich er huisvesten en een dak omtoveren tot een volwaardig..

Lees verder 18 juli 2014   9 jaar oud
Jonge spreeuwen

In het Jaar van de Spreeuw is onder andere speciale aandacht besteed aan de broedprestaties van deze in aantal afnemende soort. Vroege broedsels en een forse golf tweede legsels waren de opvallendste kenmerken van broedseizoen..

Lees verder 18 juli 2014   9 jaar oud
Zonnebloem

'Het lijkt wel of iemand een zakje zonnebloemzaad heeft verloren,' zeiden de Texelse zusjes Blanca en Annabel verbaasd. Bij het strandje van de Mokbaai op Texel vonden ze tientallen planten, waarvan er een al bloeide. Een..

Lees verder 17 juli 2014   9 jaar oud