Natuurberichten

Pagina 929 van 1449 - 14482 Resultaten

Tijdens een excursie naar het Zwanenwater van Paddenstoelenwerkgroep “De Noordkop” werden op de oever van het noordelijke meer op verschillende plaatsen groepjes knolkelkjes gevonden. De kort tot lang gesteelde knolkelkjes zaten..

Lees verder 30 april 2014   9 jaar oud

Van weinig soortgroepen zijn zoveel soorten uit ons land verdwenen als van de dagvlinders. Toen de eerste vlinderatlas gemaakt werd in 1989 bleken er van de 70 soorten die in Nederland voorkwamen maar liefst 17 verdwenen. Bij de..

Lees verder 29 april 2014   9 jaar oud

Als broedvogel is de dwergmeeuw zeldzaam, maar in april trekt dit prachtige, sierlijke meeuwtje massaal door. Vooral in Noordwest-Nederland kunnen de aantallen fors oplopen, zowel aan de kust als op het IJsselmeer en soms in het..

Lees verder 29 april 2014   9 jaar oud
Roodborstlijster in vlucht

Zondag 27 april is in het Noord-Hollands Duinreservaat de eerste Roodborstlijster voor Nederland ontdekt. De vogel werd ontdekt door Lonnie Bregman. De Roodborstlijster is een Noord-Amerikaanse vogelsoort. De afgelopen decennia is..

Meikever

In april 2014 werden al 3116 Meikevers gemeld via waarnemingen.be. Vorig jaar waren dat er in dezelfde maand 34. Opvallend, maar logisch te verklaren aan de hand van de thermometerstanden...

Lees verder 28 april 2014   9 jaar oud

Zwart gekleurde Schotse Hooglanders lijken tegenwoordig een bijzonder verschijnsel, de roodbruine dieren zien we veel vaker en algemeen wordt dit als de standaard beschouwd. Toch was dit niet altijd het geval, tot ongeveer 1840..

Lees verder 28 april 2014   9 jaar oud

Nederlanders maken zich zorgen over de veranderingen in het Nederlandse landschap, zoals de toenemende bebouwing en de achteruitgang van de weidevogels. Maar zij zien de boeren niet als grote boosdoeners. Zij leggen de..

Lees verder 27 april 2014   9 jaar oud
Groenindex op 20 april 2014

Uit waarnemingen van De Natuurkalender blijkt dat de ontwikkeling van planten nog steeds bijna een maand vroeger is dan normaal. Ook met vorig jaar is het verschil een maand. De Groenindex die met satellieten wordt bepaald..

Lees verder 27 april 2014   9 jaar oud
Otter close-up van kop VOOR EENMALIG GEBRUIK

Er zit zowel een mannetjes- als een vrouwtjesotter in de Nieuwkoopse Plassen. Dit blijkt uit onderzoek dat door Onderzoeksinstituut Alterra is uitgevoerd. Boswachter John Pietersen is dolenthousiast: “Dit geeft aan dat de otter..

Lees verder 25 april 2014   9 jaar oud
Gierzwaluw, Ooijpolder, 1 mei 2008

Veel waarnemers en vogelwerkgroepen registreren jaarlijks de fenologie, terugkeer, van zomervogels. Voorheen zagen veel mensen op Koninginnedag de eerste Gierzwaluw. De soort is ook de ultieme soort die het zomergevoel weergeeft...

Lees verder 25 april 2014   9 jaar oud