Natuurberichten

Uitgever: Naturalis Biodiversity Center

Naturalis Biodiversity Center is een internationaal opererend onderzoekscentrum. De ruim 120 onderzoekers en 200 gastonderzoekers die aan Naturalis verbonden zijn, houden zich bezig met het beschrijven, begrijpen en verklaren van biodiversiteit en geodiversiteit. Aan de basis van het onderzoek ligt de in twee eeuwen opgebouwde nationale collectie van 42 miljoen planten, dieren, fossielen en gesteenten.

Ascotis fortunata uit de familie van de Spanners, ook regelmatige bestuivers van Tweehartenorchis

Tweehartenorchis is een orchidee die vrij algemeen is op de Canarische Eilanden. De soort bloeit vroeg in het jaar, een tijd waarin nog niet veel insecten rondvliegen om de orchidee te bestuiven. Toch toont de soort een hoge..

Lees verder 26 maart 2022   2 jaar oud
zwarte honingbij

Bioloog Jacques van Alphen schreef een boek over biologen die door de eeuwen het natuurlijke gedrag van wilde honingbijen ontrafelen. Dat gedrag is van zichzelf al super interessant, maar het zet ook de manier waarop de..

Lees verder 25 maart 2022   2 jaar oud
Witte klaver in de stad van Hiroshima in Japan bij de atoombom koepel.

Een wereldwijd biologisch onderzoek heeft het meest directe bewijs tot nu toe geleverd dat mensen, en specifiek steden, de aanjager zijn van evolutionaire veranderingen op aarde. De Universiteit Leiden, de gemeente Leiden en..

Lees verder 19 maart 2022   2 jaar oud
Gestrande potvis op Ameland Naturalis

In 2021 strandden er 721 walvissen in Nederland, veel meer dan het gemiddelde van 570 per jaar. Het hoge aantal vorig jaar kwam met name doordat er in augustus meer dan 350 dode bruinvissen op de Waddeneilanden aanspoelden, vooral..

Lees verder 18 maart 2022   2 jaar oud
schelpen

Strandbezoekers, natuurliefhebbers en wetenschappers werken op 19 maart samen op verschillende Nederlandse stranden om de schelpenstand in kaart te brengen. Tel je mee?..

Lees verder 12 maart 2022   2 jaar oud
De zeevlinder Cymbulia peronii gefotografeerd tijdens een nachtduik bij Florida.

Cymbulia peronii is een zeevlinder die overal ter wereld voorkomt en soms in groten getale wordt opgevist. Dit bijzondere dier is genomineerd voor de ‘weekdier van het jaar’-verkiezing 2022. Als deze soort de meeste stemmen..

Lees verder 5 maart 2022   2 jaar oud
Met FOC geïnfecteerde bananenplant in Vietnam.

Fusarium oxysporum f. sp. cubense (FOC) is een schimmel die in verschillende varianten over de hele wereld voorkomt en de bananenindustrie zwaar treft. Dit heeft vooral in Vietnam grote gevolgen, waar met name de nieuwe FOC-TR4..