Volgezogen eileggende schapenteek (Ixodes ricinus
). Voor gebruik contact opnemen met hans.smid@wur.nl

Nog steeds tekeneieren

6-OKT-2010 - De teken kunnen nog steeds eieren leggen. Rond oktober krijgen de volwassen tekenvrouwtjes meestal een laatste kans voor de winter om een bloedmaaltijd te vinden om daarmee hun pakket van zo’n 2.000 eitjes te leggen. Het warme weer van de laatste dagen geeft daartoe weer een mooie gelegenheid.

Bericht uitgegeven door De Natuurkalender op [publicatiedatum]

Ongeveer vanaf november zijn veel schapenteken (Ixodes ricinus) in rust omdat temperaturen waarbij ze actief kunnen zijn (vanaf 4 tot 8 graden) te weinig worden bereikt. Helaas blijven we in de vroege herfst niet gevrijwaard van tekenbeten en worden zelfs tijdens zachte winterdagen soms teken gevonden. Teken wachten in een schaduwrijke vegetatie met een vochtig microklimaat en een bladerrijke ondergrond op een passerende gastheer. Als deze (soms pas na een jaar wachten) passeert, grijpt de teek zich vast en kruipt naar een plekje om zich gedurende drie dagen tot een week vol te zuigen met bloed.

Eileggende volwassen schapenteek (foto: Hans Smid)
Jonge teken, de larven en de nimfen, hebben deze bloedmaaltijd nodig voor vervelling naar respectievelijk nimf en volwassen teek. Bij de volwassen teek zoekt alleen het vrouwtje, te herkennen aan haar rode platte achterlijf, een bloedmaaltijd om deze om te zetten in eitjes. Het volwassen mannetje probeert zowel in de vegetatie als op de gastheer met meerdere vrouwtjes te paren om de eitjes te bevruchten, maar neemt verder geen bloedmaaltijd.

Om de eitjes te beschermen, besmeurt het tekenvrouwtje de eitjes met een glazige vloeistof (op de afbeelding te zien). Nadat alle eitjes zijn gelegd, sterft het vrouwtje. Doordat alle eitjes op een hoopje zijn gelegd, kunnen in het volgende voorjaar honderden tekenlarven tegelijk op een klein plekje tevoorschijn komen. Deze minuscule larven hebben nog geen bloedmaaltijd gehad en vormen daarmee gelukkig geen risico voor de ziekte van Lyme bij mensen. Maar ze kunnen zich wel vastbijten.

Dus in de herfst en vooral het voorjaar en de zomer en soms zelfs tijdens een warme winterdag geldt bij een bezoek aan het groen: laat u niet beetnemen!

>> Meldt uw tekenbeten op mensen bij De Natuurkalender