vos in donkere stad

Vossen in de stad

Zoogdiervereniging
14-AUG-2008 - Onlangs werd door een werknemer van de Zoogdiervereniging VZZ een vos gezien in de bebouwde kom van Arnhem Noord. Rukt de vos op naar de stad?

Bericht uitgegeven door de Zoogdiervereniging VZZ op donderdag 14 augustus 2008

Met de komst van de nieuwe Flora- en Faunawet is er wat betreft de jacht op de  vos veel veranderd. Voortaan mag de vos alleen nog maar bejaagd worden als hij aantoonbaar schade aanricht. De vos heeft zich in de loop der jaren over het gehele land verspreid, maar tellingen die sinds 1994 worden uitgevoerd geven aan dat de populatie stabiel is gebleven over de periode 1994-2007. Op plekken zoals de Veluwe en Oostvaardersplassen is de vos zeer algemeen en kan hij vrij gemakkelijk worden geobserveerd. Maar wie verwacht een vos midden in de stad?

Vossen zijn wat voedselkeuze betreft veelzijdig. Konijnen en woelmuizen zijn vaak het hoofdbestanddeel van hun dieet maar daarnaast worden hazen, vogels, regenwormen, kevers, aas, eieren en afval gegeten. De vos kiest in toenemende mate de bebouwde kom als leefomgeving.. Daar is immers veel eetbaars te vinden.

In Engeland zijn stadsvossen al vele jaren bekend en in eerste instantie werd gedacht dat dit uniek was voor Groot Brittannië. Uit een artikel in de laatste editie van het wetenschappelijke tijdschrift LUTRA van de Zoogdiervereniging VZZ, blijkt dat de laatste 30 jaar dit beeld zich nu ook vormt in veel Europese steden. Is Nederland nu ook aan de beurt?

Al jaren werd gespeculeerd dat er vossen leefden in het Arnhemse stadspark Sonsbeek en de omliggende de bebouwde kom. Onlangs werd een jonge vos door een werknemer van de Zoogdiervereniging VZZ gezien op de Apeldoornseweg in de directe omgeving van Stadspark Sonsbeek. Het beest leek absoluut niet schuw en scharrelde gedurende een kwartier rond de inmiddels stilstaande auto. De vos aasde op een verkeersslachtoffer (een vogel) dat midden op de weg lag. Het leek een makkelijk maal voor de vos en deze wilde het niet snel opgeven. Uiteindelijk vluchtte het beest door de omheining het park in.

Uit de zoogdierdatabank van de Zoogdiervereniging VZZ blijkt dat in de volgende Nederlandse steden ook recentelijk vossen zijn gesignaleerd: Apeldoorn, Almere, Maastricht en Rotterdam.

Verder lezen?