egelportret

Overwinterende egels

Zoogdiervereniging
28-DEC-2010 - Hoe staat het, nu het winter is, met het nest van vier jonge egels dat in een achtertuin in Arnhem gevonden werd? De egels werden bijgevoerd en hun ontwikkeling werd bijgehouden. Zo gingen ze eind november goed doorvoed de winter in.

Bericht uitgegeven door de Zoogdiervereniging op [publicatiedatum]

Hoe staat het, nu het winter is, met het nest van vier jonge egels dat in een achtertuin in Arnhem gevonden werd? De egels werden bijgevoerd en hun ontwikkeling werd bijgehouden. Zo gingen ze eind november goed doorvoed de winter in.

Eerder berichtten we over een nest met vier jonge egels in een achtertuin in Arnhem. Door hun late geboorte waren de jongen nog te klein om een winterslaap te kunnen overleven. Daarvoor zouden ze ongeveer 600 gram moeten wegen. De tuinbezitters (waaronder een medewerker van de Zoogdiervereniging) hebben zich over de familie ontfermd door kattenbrokjes en meelwormen bij te voeren. Daarnaast zijn enkele jongen wekelijks gewogen om te kunnen beoordelen of met bijvoeren gestopt kon worden.

Jonge egels in de opvang van Dikke Prik (foto: Marleen en Barend Landman)

Doorgaans gaan egels in winterslaap als er te weinig voedsel (slakken, insecten etcetera) te vinden is vanwege te lage temperaturen. Door het bijvoeren blijven de egels langer actief en kunnen daardoor in gewicht toenemen. De jongen namen per week gemiddeld honderd gram in gewicht toe. Ook het vrouwtje heeft langer kunnen profiteren van het bijvoeren. Ze is waarschijnlijk rond tien november in winterslaap gegaan.

Rond tien november waren de vier jongen nog volop aan het eten van het aangeboden voer. Rond 14 november zaten nog drie jongen in de tuin van het aangeboden voer te eten. Enkele dagen later nog twee. Op donderdag 25 november werden deze twee jongen voor het laatst bij het voer aangetroffen.

In de aanwezige overwinteringhuisjes ligt momenteel een onbekend aantal egels te slapen. In de omgeving zijn echter ook veel andere mogelijkheden voor egels om te overwinteren.

Dit voorjaar moet blijken of er jongen zijn die de winter hebben overleefd.

Tekst: Vilmar Dijkstra, Zoogdiervereniging