Let op voorjaarsspanners op licht

De Vlinderstichting
28-FEB-2011 - In het vroege voorjaar komen er vooral spanners tevoorschijn. Zo zijn er in februari al zeker vijf of zes soorten te vinden, die bijna allemaal op licht afkomen. De voorjaarsspanners zijn nu goed te vinden als je er op let.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting op [publicatiedatum]

Mannetje voorjaarsboomspanner (foto: Ab Baas)Lichten kun je met bestaand licht, door op niet te koude avonden goed op verlichte ramen en andere lichtbronnen te letten. Je zult dan wellicht een of meer voorjaarsspanners op of in de buurt van het verlichte oppervlak kunnen vinden. Een andere manier is de vlinders te lokken met een speciaal daarvoor ontwikkelde lichtinstallatie. Op dit moment zijn er diverse voorjaarspanners actief. Zelfs in de relatief koude nachten van vorige week zijn de voorjaarsboomspanner en grote en kleine voorjaarsspanner gemeld op telmee. De voorjaarsboomspanner, het mannetje tenminste, is slank gebouwd. De langgerekte voorvleugels overlappen elkaar in rusthouding, terwijl de meeste andere spanners zoals de kleine en grote voorjaarsspanner ze veel meer uitspreiden in rust. Het vleugelloze vrouwtje is goed te herkennen aan het tonvormige onbehaarde lichaam met een opvallend bruin haarbosje aan het uiteinde.

Vrouwtje voorjaarsboomspanner (foto: M.Mulder)

Ook de grote en de kleine voorjaarsspanner hebben vrouwtjes zonder vleugels. De voorjaarsboomspanner is een vrij gewone soort die verspreid over het hele land voorkomt, vooral in open bossen, maar ook in struwelen, parken en tuinen. De rups leeft op diverse loofbomen en struiken en verpopt zich in de grond onder de waardplant in een losse cocon. De soort overwintert als pop. De voorjaarsboomspanner vliegt van begin februari tot half april in één generatie.

Foto's: Ab Baas; M. Mulder