Het leven van drieteenstrandloper G3BGGW

Ecomare
12-FEB-2015 - Nee, geen karakter uit Star Wars. G3BGGW is een drieteenstrandloper die in mei 2013 op IJsland is geringd. Hij is helaas op 1 februari 2015 dood gevonden langs de weg naar strandpaal 9 op Texel. Wat deze vogel zo bijzonder maakt is dat hij niet alleen meerdere keren gezien is in de afgelopen 2 jaar, maar dat hij zelfs levend gezien was een dag vóór zijn dood. Zijn sterfdag is dus heel nauwkeurig bekend, iets wat vogelonderzoeker Jeroen Reneerkens maar een paar keer heeft meegemaakt. Zulke kleine vogels worden bijna nooit teruggevonden als ze doodgaan, laat staan zo snel.

Bericht uitgegeven door Ecomare [land] op [publicatiedatum]

What’s in a name?
Dankzij zijn ringen was de drieteenstrandloper herkenbaar. Wanneer hij in het zicht van de telescopen van diverse vogelaars kwam, noteerden de kijkers de serie ringen en gaven die door aan het ringstation. De letters in zijn naam geven de kleur aan: G=groen, B=blauw, W=wit; het cijfer 3 geeft aan dat één van de ringen een vlag is, in dit geval een groene vlag, deze zat op “positie 3”: boven de ringen op de linkerpoot. Vogelringen lees je van links naar rechts en van boven naar beneden.

G3BGGW gefotografeerd op Texel op 31-12-2014 (foto: Micheal Hermes)

Winterstrandgast
Drieteenstrandlopers zijn op de Nederlandse stranden te vinden buiten het broedseizoen, dus vanaf eind juli tot eind mei. De grootste aantallen zie je op strand in de wintermaanden. Ze broeden in het hoge noorden. Zonder dat je het wist heb je misschien wel drieteenstrandlopers gezien tijdens een winterstrandwandeling. Die kleine snelle vogels die heen en weer rennen met de branding, dat zijn drieteenstrandlopers. Het lijkt alsof ze proberen zo dicht mogelijk het water te benaderen zonder hun poten nat te maken. Maar eigenlijk zijn ze op zoek naar wormpjes die snel uit de bodem steken wanneer het zeewater over ze heen stroomt. In het water zit namelijk plankton, het eten van de wormen. De vogels proberen de wormen te pakken.

Levensloop
In IJsland werd G3BGGW in mei 2013 geringd en gewogen. Hij woog 71 gram en had een mooie vetvoorraad om nog verder te vliegen richting Groenland om te broeden. In de winter vallen drieteenstrandlopers af tot zo’n 50-55 gram. Vijf maanden later werd hij op Texel gezien, ten noorden van strandpaal 12. Daarna kwam hij pas een jaar later weer op het eiland, op 5 november 2014 bij strandpaal 9. Vermoedelijk is hij tot aan zijn dood in deze omgeving gebleven. Twee dagen voor zijn dood was hij op de parkeerplaats van het strandslag gezien. Dat is heel vreemd voor zo’n strandvogel. Hier is geen eten te vinden. De vogelaar vond dat hij er niet al te gezond uitzag. De volgende dag werd de vogel weer op het strand gezien en de dag daarna lag hij dood langs de weg naar dit strand.

De overleden drieteenstrandloper G3BGGW met zijn ringen (foto: Adriaan Dijksen)

Onderzoek
Jeroen Reneerkens doet al jaren onderzoek naar drieteenstrandlopers. Daarvoor heeft hij een groot netwerk van mensen in vele landen die helpen met het ringen en terugzoeken van deze vogelsoort. Behalve in IJsland zijn er ook in Groenland, Schotland, Engeland, Nederland, Portugal, Mauritanië, Ghana en Namibië onderzoekteams bezig. Er zijn al 6.000 vogels geringd en 61.000 waarnemingen genoteerd. Een hele klus, maar het levert veel informatie op waarmee de overlevingskansen van drieteenstrandlopers nauwkeurig in kaart gebracht kunnen worden. Verder zijn de wetenschappers erachter gekomen dat terwijl de meeste drieteenstrandlopers wormeneters zijn, ze in Ghana uitsluitend schelpdieren eten! Ze slikken ze in hun geheel door en hebben dus hele sterken maagspieren.

Het leven van vogel G3BGGW is nog niet voorbij. Jeroen gaat deze vogel verder onderzoeken. Door zijn organen en vetlaag te bekijken hoopt hij erachter te komen waarom het dier is overleden: door ziekte, leeftijd, iets anders? Zo’n verse dode vogel is een gouden kans!

Meer weten
Lees meer over drieteenstrandlopers in onze digitale encyclopedie. Op de site van metawad zijn er verschillende artikelen over deze kleine snelle vogels.

Tekst: Ecomare