Madeliefje

Doe mee met de Eindejaars Plantenjacht 2018!

FLORON
25-DEC-2018 - FLORON organiseert voor de vijfde maal de Eindejaars Plantenjacht. Elke plantenliefhebber kan tussen dinsdag 25 december en donderdag 3 januari waarnemingen van bloeiende planten doorgeven aan FLORON. In de winter wordt er maar weinig gekeken naar planten, daarom is er ook maar weinig bekend van winterbloeiers. Met de jaarlijkse Eindejaars Plantenjacht brengt FLORON hier verandering in.

Stoere planten als Straatgras, Madeliefje en Vogelmuur kunnen het hele jaar door bloeien. De afgelopen vier edities van de Eindejaars Plantenjacht behoorden deze soorten tot de top 10 van de winterbloeiers. Wanneer het weinig heeft gevroren maken we kans op doorbloeiers zoals Scherpe boterbloem, Duizendblad en Grote ereprijs. Wanneer het na een vorstperiode warmer begint te worden, grijpen voorjaarsbloeiers als Vroegeling, Hazelaar en Zandraket hun kans.

De Witte dovenetel is een veel geziene winterbloeierDoor de extreem droge zomer zijn veel planten pas laat in het jaar tot bloei gekomen. In combinatie met de vrij zachte wintermaanden belooft het dit jaar een b(l)oeiende Eindejaars Plantenjacht te worden. Ga op plantenjacht en ontdek het zelf! Laat je verrassen tijdens een wandeling in het bos, in het park, op het platteland, of gewoon tijdens een blokje om in de buurt. De meeste kans op winterbloeiers heb je op warme plaatsen: langs grote rivieren en in een stedelijke omgeving. Raadpleeg de Klimaatkaart van FLORON voor de meest kansrijke locaties.

Iedereen kan meedoen aan de Eindejaars Plantenjacht. De regels zijn eenvoudig:

• Kies een moment tussen dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en donderdag 3 januari, met goed weer voor een wandeling;
  • Noteer gedurende één uur alle wilde en verwilderde planten die in bloei staan. Tuinplanten tellen niet mee;
  • Geef de resultaten door aan FLORON via Plantenjacht.nl en deel je ervaringen met foto's van winterbloeiers op Facebook en Twitter met #plantenjacht.

Je kunt zo vaak meedoen als je wilt, en ga als het kan samen op pad. Er even uit met familie en vrienden voor een verfrissende en gezellige wandeling. Samen zie je meer!

Op verschillende plaatsen in Nederland kun je deelnemen aan georganiseerde wandelingen. Onder deskundige leiding ga je op zoek naar bloeiende planten en bespreek je jullie vondsten onder het genot van een kop warme chocolademelk. Kijk op Plantenjacht.nl voor een overzicht van de wandelingen bij jou in de buurt.

• Plantenjacht.nl. Hier vind je ook de resultaten van de eerdere plantenjachten

Met de plantenjacht wil FLORON het kijken naar planten stimuleren, ook in een periode dat er buiten ogenschijnlijk op plantengebied niets valt te beleven.

Tekst: Stef van Walsum, Leonie Tijsma, Ruud Beringen en Baudewijn Odé, FLORON