Boomklever op voedertafel

Aan de lijn? Vogels weten wel beter!

Vogelbescherming Nederland
1-JAN-2019 - Vogels doen niet aan goede voornemens. Hartje winter is het overleven geblazen. Hoezo aan de lijn doen? Elke gram telt. Hoe meer vetbollen, zaden en maden, hoe beter. Goede voornemens bij mensen kunnen wel heel nuttig zijn voor vogels. Ga vogels voeren in de tuin, koop voortaan weidevogelvriendelijke melk of maak een vogelvriendelijke tuin. Tien tips voor goede vogelvoornemens.

Januari is een keiharde maand voor vogels. Het is lang donker en het is vaak koud. Dus precies op de dagen dat vogels de meeste energie nodig hebben om hun lichaam warm te stoken, hebben ze veel minder tijd om voedsel te zoeken omdat er maar weinig daglicht is. Daar komt bij dat het voedsel ook nog eens veel moeilijker te vinden is. Als de bodem is bevroren kom je er met je snavel niet in om een pier te vangen. Of als er een laag sneeuw ligt zijn insecten moeilijker te vinden. En als er ijs ligt op het water valt het niet mee erin te duiken om een visje te vangen.

10 goede voornemens om vogels te helpen

Wij mensen kunnen de vogels helpen op talloze manieren. Dus richt uw goede voornemen op het helpen van vogels en de wereld wordt weer wat vogelvriendelijker. Dit kunt u allemaal doen voor vogels in uw directe omgeving.

1. Pimpelmezen zijn er vaak als eerste bij als er wat te halen isVoer de vogels - De meest directe hulp die je vogels in de winter kunt bieden is vogels voeren in uw tuin of op uw balkon. Van een vetbol tot zaden, van kruimels brood tot vogelpindakaas. Zeker bij koud weer zullen de vogels je dankbaar zijn. Bijkomend voordeel: u kunt prachtig genieten van de vele extra vogels die uw tuin zullen bezoeken en van dichtbij te zien zijn.
  2. Koop de juiste melk - Gewone supermarktmelk is vrijwel altijd funest voor weidevogels. Het wordt geproduceerd op boerderijen waar voor vogels nauwelijks meer ruimte is. Het is de belangrijkste reden waarom weidevogels als de grutto dreigen te verdwijnen uit Nederland. Koop daarom weidevogelvriendelijke melk. Deze melk is ook gewoon in supermarkten te koop en wordt geproduceerd door boeren die vogels wel genoeg ruimte geven op hun boerderij.
  3. Maak uw tuin vogelvriendelijk - Plant besdragende struiken, borders met bloemen en zorg voor struiken met dekking. Plant heggen in plaats van schuttingen of laat de schuttingen begroeien met klimplanten. Een vogelvriendelijke tuin verbetert het gemoed van mens en vogel!
  4. Doe de kat een belletje om - Katten zijn echte rovers en jaarlijks grijpen ze honderdduizenden vogels. Dat is nou eenmaal hun instinct. Doe de kat daarom een belletje om en vogels worden zo op tijd gewaarschuwd. Nog beter: hou de kat binnen tijdens het broedseizoen.
  5. Hang een nestkast op - Heel veel vogels (bijvoorbeeld koolmezen en pimpelmezen) broeden in boomholtes of nestkasten. Deze vogels helpt u dus enorm met een nestkast in de tuin. Bovendien kunnen vogels er in koude winternachten behaaglijk overnachten.
  6. Stenen eruit, groen erin - Een tuin met veel stenen is voor vogels een soort woestijn. Niks te halen, nergens te schuilen, niks te eten. Vervang de stenen door groen en het aantal vogels in uw tuin neemt zienderogen toe. Bovendien kan de tuin veel meer water bergen tijdens overvloedige regenval.
  7. Koop weidevogelvriendelijke melk, daar heeft de grutto wat aan!Plaats een insectenhotel - Het gaat slecht met de insecten. Dat betekent niet alleen minder fraaie vlinders in uw tuin, maar voor vogels ook veel minder voedsel. Want zeker als ze broeden, zijn vogels vaak afhankelijk van insecten. Een insecten- of bijenhotel is gemakkelijk zelf in elkaar te knutselen, maar ook op veel plaatsen te koop.
  8. Hou een stukje water ijsvrij - Ondanks hun naam kunnen ijsvogels totaal niet tegen de kou. Als het water dichtvriest kunnen ze namelijk geen visjes meer vangen. In strenge winters sterft daarom soms meer dan de helft van alle ijsvogels. Met het ijsvrij houden van een stukje water kunt u voor de ijsvogel soms net het verschil maken.
  9. Doe de bouwcheck - Gaat u zelf verbouwen, bent u betrokken bij een bouwproject of wordt er in uw buurt gebouwd of gerenoveerd? Met het invullen van de online Checklist Groen Bouwen weet u binnen een minuut wat u voor vogels kunt doen tijdens de bouw.
  10. Gebruik zo min mogelijk plastic - Al het plastic wat in het milieu terechtkomt is slecht voor mens en dier. Honderdduizenden (zee)vogels worden jaarlijks het slachtoffer als ze plastic aanzien voor voedsel en inslikken. Probeer te minderen en gebruik geen plastic als dat niet nodig is.

Foto’s: Jan Lok (leadfoto: boomklever); Martin Hierck