Aapjesorchis

Natuurjournaal 2 januari 2021

Nature Today
2-JAN-2021 - Orchideeën in de winter te zien, eikelmuis houdt winterslaap.

In de winter zijn er natuurlijk maar weinig bloemen te vinden. Toch is dit een goede tijd om orchideeën te zien. Sommige soorten overwinteren namelijk als ‘bladrozet’: een aantal bladeren dat dicht om de stengel en laag bij de grond groeit. Deze rozetten zijn vaak goed te zien in de winter, omdat plantengroei om de orchidee dan laag of afwezig is. De aapjesorchis op de foto is een voorbeeld van een orchidee met een bladrozet, die nu te zien is.

Een van de schattigste muisjes van Nederland houdt nu zijn winterslaap. Het is de eikelmuis, één van de twee soorten slaapmuizen die we in Nederland hebben; dit zijn muizen die een winterslaap houden. De eikelmuis heeft een ‘masker’ op zijn gezicht, wat hem goed herkenbaar maakt. Opgerold als een bolletje ligt hij nu in zijn nestje. De winterslaap duurt tot april, maar die brengt hij niet alleen maar slapend door. De eikelmuis houdt een winterslaap waarin hij af en toe korte perioden heeft waarin hij actief is. In zo’n periode controleert hij zijn nest en zoekt hij water en voedsel, maar veel eten doet hij niet.

Eikelmuis

Wil je meer weten over de natuur in jouw omgeving? Kijk dan op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play.

Tekst: Marjolein Mooij, NatureToday.nl