Bruine kiekendief

Natuurjournaal 23 maart 2021

Nature Today
23-MRT-2021 - Bruine kiekendief keert terug, gevlamde vlinder vliegt.

De meest algemene kiekendief van Nederland is terug! De bruine kiekendief overwinterde zoals veel vogels in Afrika, maar is nu weer in ons land te zien. Kiekendieven kun je in vlucht herkennen aan de stand van de vleugels: die staan in de vorm van een v, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de buizerd, die zijn vleugels plat heeft. Als je zo’n vogel ziet, blijf dan eens staan om te kijken. Het mannetje bruine kiekendief houdt namelijk direct bij aankomst in Nederland zijn baltsvlucht. Hoog in de lucht vliegt hij, met diepe golvende bewegingen, tot hij zich roepend op zijn zij gooit en zich naar beneden laat vallen. Een spectaculair gezicht!

Waarom de gevlamde vlinder zo heet, snap je direct als je hem ziet. Hij heeft een prachtige tekening op zijn vleugels, die zeker ‘gevlamd’ is. Deze mooie nachtvlinder vliegt nu. De gevlamde vlinder vliegt vooral in de schemering, dus dat is iets om op te letten tijdens een avondwandeling. Het komt ook voor dat de soort overdag vliegt. De gevlamde vlinder is een redelijk zeldzame vlinder, die met name in open berkenbossen en licht beboste heide voorkomt.

Gevlamde vlinder