Wespendief

Natuurjournaal 28 juni 2021

Nature Today
28-JUN-2021 - Wespendief heeft kuikens, grote larven van de knoflookpad.

Terwijl sommige vogels al klaar zijn met broeden, zijn andere soorten wat later. De wespendief is bijvoorbeeld een late broeder. In zijn nest komen nu de eerste kuikens uit het ei. Meestal zijn er maar twee eieren in één nest: de wespendief gaat voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. De jongen moeten direct kennismaken met het unieke dieet van de wespendief. De ouders nemen namelijk wespenraten mee naar het nest. Als het weer niet goed is, of er niet veel wespen te vinden zijn, staan ook andere insecten, kleine zoogdieren en kleine vogels op het menu.

De knoflookpad is geen hele grote pad: hij wordt zo’n acht centimeter. Het is des te opvallender dat de larven wel heel groot worden. Rond deze tijd van het jaar kunnen ze wel vijftien centimeter zijn! Ze hangen vaak net onder het wateroppervlak. Als ze verstoord worden, duiken ze gauw weg. ‘s Avonds zijn ze met een zaklamp wel goed te zien. Als je dat wil zien moet je er wel snel bij zijn. Nu de larven zo groot zijn, duurt het niet lang meer voor de metamorfose naar volwassen pad begint.

Larve van de knoflookpad