pyamawants  IVN

Natuurjournaal 1 juli 2021

Nature Today
1-JUL-2021 - Zoek rood met zwarte beestjes, kijk naar magische bloemen.

Wantsen zijn een heel speciale groep dieren in de insectenwereld. In Nederland komen meer dan zeshonderd soorten voor. Het zijn allemaal insecten die hun voedsel naar binnen zuigen, of het nu uit een plant of uit een ander dier komt. Wantsen kunnen in allerlei biotopen voorkomen, zowel boven, onder als zelfs óp het water. Alle wantsen hebben weer andere vormen en kleuren. Wat ze bijna allemaal wél gemeen hebben is een klein of groot driehoekig halsschild dat naar achteren wijst. De wants op de foto is makkelijk herkenbaar, het is namelijk de enige die zich op deze manier heeft aangekleed: donkerrood met zwarte strepen. Bovenin veel soorten bloemen kan je deze wants nu vinden. Hij heet pyjamawants.

Vingerhoedskruid

Het vingerhoedskruid bloeit met gestrekte stengels in al zijn pracht met grote witte, roze of rode bloemen. Je vindt het nu vooral op kapvlakten in bossen en langs bosranden. Met zijn toren aan grote bloemen mag het dan wel een mooie plant zijn, het is ook zeer giftig. Vingerhoedskruid wordt in de volksmond wel eens heksenzalf of vliegzalf genoemd. In vroeger tijden gebruikten heksen en sjamanen het om te gaan hallucineren om daarna hun orakels uit te spreken. Wellicht namen anderen dan ook een beetje en ontstonden zo de verhalen van op bezems vliegende heksen?

Tekst en foto’s: Mike Hirschler, IVN