Maretak

Natuurjournaal 11 januari 2022

Nature Today
11-JAN-2022 - Witte bessen in maretak en paartijd konijn is begonnen.

Heel december hebben we kerstliedjes kunnen horen over de mistletoe, maretak. Nu is die tijd achter de rug, maar toch is het de moeite waard om eens naar maretak te kijken. Maretak is een zogenaamde halfparasiet, die hoog in bomen leeft en daar zijn water en zouten uit opneemt. Maretak draagt nu vruchten, in de vorm van witte besjes. Deze besjes zien er mooi uit, maar zijn giftig voor mensen. Vogels weten ze wel goed te vinden. Het is voor de voortplanting van maretak belangrijk dat veel vogels de bessen eten. Deze zijn namelijk plakkerig, en tijdens het eten zal het zaad aan de gastheerboom blijven plakken. Het zaad ontkiemt hoog in de boom en wortelt in de gastheer. Zo kan maretak zich blijven uitbreiden.

De paartijd van konijnen duurt lang: deze is nu al begonnen en duurt tot in juli. Naast het zoeken van een partner is het vrouwtje nu ook druk bezig met het bouwen van een geschikt nest. In haar burcht graaft ze een speciale gang met aan het eind een kraamkamer, die ze bouwt van gras. Deze isoleert ze met haar uit haar eigen vacht, zodat de jongen het niet koud krijgen als ze in de winter geboren worden. Het is te hopen dat er veel gezonde jongen geboren worden dit jaar, want het gaat niet goed met konijnen in Nederland. Hun populatie is sinds de jaren zestig met de helft afgenomen.

Konijn