Rosse woelmuis Saxifraga

Natuurjournaal 13 februari 2022

Nature Today
13-FEB-2022 - Paartijd rosse woelmuis is begonnen en ijsvogel krabbelt op.

De rosse woelmuis is een algemene woelmuis die in het hele land te vinden is. Loofbos, naaldbos, onder heggen; als het beschut is, wil de rosse woelmuis er wel leven. Hij wacht op de eerste groene sprietjes die nu door de gevallen bladeren steken. De afgelopen winter heeft hij alleen zaden gegeten; nu is het tijd om het dieet te veranderen. De energie uit groene blaadjes kan hij wel gebruiken, want de paartijd is aangebroken. Vrouwtjes verdedigen hun territorium tegen andere vrouwtjes, terwijl mannetjes op zoek gaan naar een geschikte partner. Eind februari zullen de eerste jongen geboren worden.

IJsvogel

Vorige winter hebben we rond deze tijd een periode gehad met veel sneeuw en ijs. Ironisch genoeg is juist de ijsvogel een van de soorten die niet tegen strenge winters kan. Als ze niet naar vis kunnen duiken omdat er ijs ligt, sterven veel ijsvogels. Op Liveatlas.nl is ook in een grafiek te zien hoe het aantal ijsvogels na februari sterk afnam. Maar er is ook goed nieuws: ijsvogels kunnen in één jaar veel jongen krijgen. De populatie kan dus snel herstellen, ook na een winter als vorig jaar. Er worden nu al meer ijsvogels gezien dan een jaar geleden rond deze tijd. Het is wel te hopen, voor de ijsvogel tenminste, dat het niet meer zo lang gaat vriezen.

Foto’s: Mark Zekhuis, Saxifraga; Luuk Vermeer, Saxifraga