Mol

Natuurjournaal 23 maart 2022

Nature Today
23-MRT-2022 - Mol heeft jongen en blauwborst is terug.

Rond deze tijd van het jaar krijgt de mol haar jongen. Dat is niet bepaald een romantische aangelegenheid: het vrouwtje jaagt het mannetje weg en voedt in haar eentje de jongen op. De jongen zijn bij de geboorte piepklein en hulpeloos. Tussen het voeden door laat de moeder ze af en toe alleen wanneer ze eten zoekt. Gelukkig wonen er onder de grond geen roofdieren! De jonge mollen groeien hard en zijn over vier of vijf weken oud genoeg om zelf het nest te verlaten.

Blauwborst

De blauwborst is terug in het land. Na zijn winterse afwezigheid is deze fraaie zomergast weer te vinden in zijn broedgebieden. Dat zijn vooral moerassen en andere plekken met veel riet, zoals het Lauwersmeergebied en de Oostvaardersplassen. Met de Nature Today-app kun je snel zien wat de kans is dat je een blauwborst tegenkomt, bijvoorbeeld voordat je aan een wandeling begint. Als je een abonnement hebt, geeft de app de trefkans van soorten op een specifieke locatie. Momenteel zal de blauwborst bij moerasgebieden hoog in de lijst staan. Probeer het eens, en ga op pad om de blauwborst met eigen ogen te bewonderen!

Tekst: Marjolein Mooij & Hidde Hofhuis, NatureToday.nl