esperiamot - primair

Prachtige micro’s nu te zien

De Vlinderstichting, Vlinders in Eemland
7-APR-2022 - In deze periode, in april en mei, beginnen er al veel soorten nachtvlinders te vliegen en rond te kruipen. Van een paar kleine vlinders (micro’s) die de komende periode te vinden zijn, geven we hieronder wat zoektips en informatie. Dus ga eerst even lezen, inspiratie opdoen en daarna lekker op pad op zoek naar deze micro’s! Zeer zeker vind je dan nog meer soorten dan hieronder genoemd worden.

Pinksterbloemlangsprietmot

Als je nu in het voorjaar, bij het zoeken naar de oranjetipjes op de pinksterbloemen, goed oplet kun je ook de pinksterbloemlangsprietmot (Cauchas rufimitrella) tegenkomen. Dit is een heel algemene soort, maar toch altijd leuk om te vinden. Ze zijn maar klein, met een spanwijdte van negen tot twaalf millimeter. Deze soort heeft echt lange sprieten. De sprieten van de mannetjes zijn tot wel twee keer zo groot als de lengte van de voorvleugel, die van de vrouwtjes zo’n anderhalf keer.

Windevedermot

Een bijzonder gevormde nachtvlinder is de windevedermot (Emmelina monodactyla). Dit is een soort uit de familie van de vedermotten (Pterophoridae). De achtervleugels zijn in rust niet zichtbaar. Als ze wel wat uitgespreid zijn, zie je dat deze als een soort van veders (veren) zijn. Door de vorm van de vleugels van deze soorten hebben ze hun naam gekregen. De windevedermot is een heel algemene soort en kan eigenlijk het hele jaar door gezien worden. De soort overwintert als volwassen vlinder en is in die periode soms in huis te vinden. In het veld zijn ze goed op te jagen uit de vegetatie en ze komen ook op licht af. De windevedermot is makkelijk te vinden als je redelijk je best doet en goed speurt.

Windevedermot (links) en esperiamot (rechts)

Esperiamot

Een andere heel algemene nachtvlinder is de esperiamot (Esperia sulphurella). Volwassen exemplaren zijn vaak te zien op zonnige dagen vanaf half april tot in juni. De traag vliegende vlindertjes zijn veelal te vinden in de buurt van rottend hout en struiken. De rupsjes leven in dood hout van diverse soorten loofbomen en kunnen ook bij u in de tuin voorkomen. Het zijn prachtige vlindertjes, als je ze goed in detail bekijkt, hebben ze een wat blauwe weerschijn en mooie goudgele bestuiving.

Tekst: Violet Middelman & Remco Vos, Vlinders in Eemland