Distelvlinder

Week van de Groene Tuin: hoe groen is uw tuin?

Jaarrond Tuintelling
15-APR-2022 - Van 12 tot en met 18 april is het de Week van de Groene tuin. Het doel is om zoveel mogelijk tuinen, balkons en straten (verder) te vergroenen en te verduurzamen. U kunt nog steeds meedoen en elke dag worden er verschillende groene én duurzame tips gedeeld.

Vandaag, vrijdag 15 april, staat in het teken van de biodiversiteit. Tuinen zijn vaak verrassend rijk aan dieren en planten. Hoe groener een tuin: hoe meer leven. En daar kunt u ook aan meehelpen. Kijk op Weekvandegroenetuin.nl voor tips en acties.

Door uw tuin, balkon of straat te vergroenen en te verduurzamen is er minder wateroverlast en hittestress, die worden veroorzaakt door het veranderende klimaat. Met groen verwelkomt u insecten, vogels en andere dieren en draagt u bij aan biodiversiteit. Bovendien krijgen plagen en onkruid in een evenwichtige tuin minder ruimte en zijn er minder chemische bestrijdingsmiddelen nodig. Win-win dus, en de Week van de Groene Tuin helpt u hierbij.

De tuin als natuurreservaat

Samen met verschillende natuurorganisaties en duizenden vrijwillige tellers (lees: tuinbezitters) tellen we al jaren – en het hele jaar door - al het leven in evenvele tuinen. Dus niet alleen de vogels, maar bijvoorbeeld ook zoogdieren en amfibieën, en allerlei ongewervelden en planten. En wat blijkt: onze tuinen zijn bijzonder rijk aan een grote verscheidenheid aan dieren- en plantensoorten. Vooral een tuin waar de natuur ook maar enigszins de ruimte krijgt, is meteen een natuurreservaat in de dop.

Een natuurlijke tuin

Wet van de grote getallen

Biodiversiteit is het geheel aan dieren en planten dat ergens voorkomt. En ook hier geldt: hoe meer hoe beter. Beter voor de natuur in het algemeen, maar zeker ook beter voor de mens. Om u een idee te geven van hoe het met de biodiversiteit in de Nederlandse tuinen is gesteld: er zijn in totaal 332 vogelsoorten waargenomen. Daarnaast gaat het om respectievelijk 70 en 1130 soorten dag- en nachtvlinders en 72 libellen, een aanzienlijk deel van het landelijke totaal. En wat te denken van 231 soorten spinnen die er – ook in uw tuin – rondkruipen? Om nog maar te zwijgen over 78 verschillende zoogdieren, van de kleinste (vleer)muis tot het wild zwijn. Het aantal getelde plantensoorten ten slotte overtreft helemaal alle verwachtingen: maar liefst 3054! Hoe ‘biodivers’ wilt u het hebben?

Rosse woelmuis

Jaarrond Tuintelling

Wilt u ook meedoen aan ons onderzoek naar de biodiversiteit in onze tuinen? Neem dan eens een kijkje op Jaarrond Tuintelling. U hoeft geen enorme soortenkennis te hebben om mee te doen. Als u de meest algemene soorten kent, dan is dat al een goede basis.

MijnVogeltuin

Wilt u ook ontdekken welke vogels in uw buurt leven en wat u voor hen kunt doen?
Doe de postcodecheck op Mijnvogeltuin.nl en laat u verrassen. U ontvangt van Vogelbescherming makkelijke en praktische tips om deze vogels naar uw tuin te ‘lokken’. En ook voor vlinders en vleermuizen kunt u hiermee aan de slag. Doet u mee?

Tekst: Gert Ottens, Vogelbescherming Nederland