Pimpelmees

Natuurjournaal 23 april 2022

Nature Today
23-APR-2022 - Pimpelmees heeft eieren en wilde lijsterbes bloeit.

Het broedseizoen is bij veel vogels in volle gang. Ook bij de pimpelmees worden nu de eerste eieren gelegd. Je kent pimpelmezen misschien wel uit de tuin of van het balkon; deze bekende vogels komen heel algemeen voor binnen de bebouwde kom. Ze bezoeken dan ook graag nestkastjes die door mensen in de tuin zijn gehangen. Extra leuk is dat je het broedgedrag van de pimpelmees dit jaar kunt volgen. Via Beleef de Lente kan je meekijken en zien wat de vogels allemaal uitvoeren in zo’n nestkast. Op dit moment heeft het koppel dat gevolgd wordt zeven eieren. Binnenkort komt vast de eerste uit en kunnen we de mini-pimpelmeesjes zien opgroeien.

Wilde lijsterbes

Wilde lijsterbes is een opvallende soort met oranje bessen. Die bessen zijn pas in de herfst te zien, maar de soort is nu nog steeds prima te herkennen. Hij staat in bloei en heeft grote witte bloemschermen. In de herfst biedt lijsterbes voedsel aan veel soorten vogels. Die moeten nog even wachten, maar nu eten veel insecten van de nectar in de bloemen. Zo heeft de wilde lijsterbes het hele jaar wat te bieden. En de vogels? Die bezoeken de struik alsnog graag, maar dan om te broeden.

Foto’s: Jan van der Straaten, Saxifraga; Roel Meijer, Saxifraga