Grote muur

Natuurjournaal 8 mei 2022

Nature Today
8-MEI-2022 - Grote muur bloeit en aardbeivlinder vliegt.

Als grote muur in bloei staat, valt de plant direct op. In loofbossen kun je nu hele plakkaten van witte bloemen vinden, die echt een ‘muur’ van bloemen vormen. Grote muur staat dan ook niet voor niets hoog in de landelijke lijst van de Nature Today-app. Deze wordt samengesteld op basis van waarnemingen die doorgegeven worden aan de NDFF. Deze waarnemingen worden iedere dag doorgegeven door natuurliefhebbers, die graag delen wat ze buiten tegenkomen. Hoe meer de soort wordt doorgegeven, des te hoger hij in de lijst van de Nature Today-app staat. Zo kun je zelf meegenieten van alles wat geïnteresseerde mensen buiten vinden! Trek er dus eens op uit en kijk of je de opvallende bloemen van grote muur zelf ook kunt vinden. Als je hem vindt, zie je vast ook dat er veel insecten op afkomen. De plant is dan ook geliefd als bodembedekker in ecologische tuinen.

Aardbeivlinder

De zeldzame aardbeivlinder vliegt maar op een paar locaties in Nederland. Deze vlinder vliegt in mei, dus wie van vlinders houdt, moet nu op zoek gaan. De aardbeivlinder heeft inderdaad bosaardbei als waardplant, maar wordt ook veel op tormentil en dauwbraam gevonden. Dit zijn dus planten waar je bij kunt zoeken. De vlinder zelf is te herkennen aan een specifieke vlek op de vleugel, die op een kies lijkt. Goede plekken om de aardbeivlinder te zoeken zijn De Wieden, de Hoge Veluwe, de Amsterdamse Waterleidingduinen en het Bargerveen. Goed om je heen kijken dus, wanneer je daar de natuur in trekt!

Foto’s: Dirk Hilbers, Saxifraga; Albert Vliegenthart, Saxifraga