Scholekster

Natuurjournaal 21 juni 2022

Nature Today
21-JUN-2022 - Koevinkje vliegt weer en scholeksterkuikens bijna groot.

Na een paar regenachtige dagen begin juni zijn de eerste koevinkjes inmiddels uit hun pop gekropen. Volgens de vlindervoorspelling van De Vlinderstichting is dat zo’n drie weken eerder dan vorig jaar. Het koevinkje is een echte zomervlinder en in de loop van juni en juli zullen er steeds meer gaan vliegen. De tekening van de vlinder is misschien niet heel opvallend: de bovenkant van de vleugels is donkerbruin, soms bijna zwart. Met opgevouwen vleugels is dit vlindertje wel het bewonderen waard. De ondervleugels hebben een goudbruine glans en zijn versierd met vijf opvallende ‘ogen.’

Koevinkje

Intussen is de scholekster druk bezig met het voeren van de kuikens. De kleine scholekstertjes kunnen snel op eigen benen staan, maar ze worden nog wel een tijd gevoerd door de ouders. Ze krijgen wormen, insecten en schelpdiertjes te eten. Binnenkort kunnen de jongen vliegen. Scholeksters broeden aan de kust op kwelders, maar het zijn ook echte weidevogels die in het binnenland te vinden zijn. Bij gebrek aan goede broedgebieden wijken ze ook uit naar grasvelden en grinddaken in de stad. De opvallende vogel is niet te missen: een zwart-wit verenkleed en knaloranjerode snavel, poten en ogen. Scholeksters worden ook wel ‘bonte piet’ genoemd, geen gekke naam voor die bonte verschijning. Zeker als je ook het geluid hoort: te-píet, tepíet!

Foto's: Piet Munsterman, Saxifraga; Ab H. Baas, Saxifraga