Eekhoorn

Natuurjournaal 25 juni 2022

Nature Today
25-JUN-2022 - Eekhoorn heeft tweede nest en vogelwikke bloeit.

Verstopt tussen het dichte, zomerse gebladerte krijgen eekhoorns het tweede en laatste nest jongen dit jaar. Eekhoorns staan erom bekend vroeg in het jaar jongen te krijgen. De eerste paartijd is van december tot februari. In de winter is tussen de kale boomtakken goed te volgen dat mannetjes achter een vrouwtje aanzitten om met haar te paren. Maar in een schrale winter slaan veel vrouwtjes de vroege kraamtijd over, en wachten ze tot de zomer om jongen te krijgen. De tweede paartijd is van mei tot juni, en nu worden de eerste jongen al geboren. In de zomer worden de jonge eekhoorns nog gezoogd. In de herfst moeten ze op eigen benen staan en hun eerste winter proberen te overleven.

Vogelwikke

Het weer is zomers en dat is ook te zien in de natuur: veel planten bloeien nu volop. In de landelijke soortenlijst in de Nature Today-app worden de planten weergegeven die nu bloeien. Een van de planten die snel in de lijst stijgt is vogelwikke. Als je een beetje oplet, zie je de soort al snel op veel plekken staan. De kleine, geveerde blaadjes vallen niet zo op, maar de paarse bloemtrossen wel. Vogelwikke groeit graag tussen gras en heeft dunne ranken waarmee de plant zich vastgrijpt aan de grasstengels. Zo klimt de plant omhoog, en kan ze in hoge vegetatie wel twee meter lang worden.

Foto's: Rob Felix, Saxifraga; Rutger Barendse, Saxifraga