Nacht, maan

Natuurjournaal 29 oktober 2022

Nature Today
29-OKT-2022 - Verken vannacht de nacht en vogeltrek in het donker.

Vanavond is de Nacht van de Nacht. Mensen zijn geen nachtdieren. Wij zitten binnen met het licht aan. Doe vanavond het licht eens uit en dompel je onder in de nacht. In het hele land zijn er activiteiten, van sterrenkijken tot boswandelingen. Ook in natuurgebieden waar je gewoonlijk niet ’s nachts mag komen. Een nachtelijke buitenkans!

Weiland bij nacht

Onder de nachtdieren zijn de usual suspects zoals uilen, nachtvlinders, vleermuizen en veel zoogdieren. Maar er zijn ook veel vogels die de nacht gebruiken om te trekken. De afgelopen weken zijn in de natuurjournaals het bokje en de koperwiek al voorbij gekomen. Andere talrijke nachttrekkers op dit moment zijn zanglijsters, roodborsten, kolganzen en smienten. Hoe weten ze in het donker welke kant ze op moeten vliegen? Veel vogels vertrekken voor zonsondergang, zodat ze de richting kunnen bepalen aan de hand van de zon. Sommige soorten kunnen zich ook oriënteren met behulp van het magnetisch veld van de aarde, en zelfs aan de hand van de poolster.

Foto’s:  John Brighenti, Flickr; Noyes, Wikimedia Commons