Galanthus nivalis. Sneeuwklokje

Natuurjournaal 12 januari 2023

Nature Today
12-JAN-2023 - Het is voorjaar in de tuin en korte winterslaap is slecht nieuws.

Op de kalender is het winter, maar buiten leek het de laatste weken wel lente. De natuurverschijnselen van de vroege lente zijn nu al volop te zien en te horen, zeker in beschutte tuinen. Zo staan er al veel gewone sneeuwklokjes en grote sneeuwklokjes te bloeien, en sommige mensen zien ook de eerste winterakonieten al. Uit tuinen komen zelfs waarnemingen van de eerste bloeiende sleutelbloemen en maartse viooltjes, soorten die normaal pas in februari en maart beginnen te bloeien. Op zonnige momenten tussen de buien door laten ook veel vogels van zich horen. Soms zelfs zingend – hoor jij de eerste zingende merel dit jaar ook al in januari?

De gewone dwergvleermuis wordt wel vaker wakker uit de winterslaap

Het warme weer van de afgelopen tijd is slecht nieuws voor dieren in winterslaap. Vlinders, egels en vleermuizen kunnen wakker worden door de hoge temperatuur. En dat kost een hoop energie, want ze moeten hun lichaamstemperatuur omhoog brengen: egels warmen zichzelf op van 10 naar 35 graden, vleermuizen zelfs naar 40 graden. Egels worden wel vaker wakker in de winter, maar als het warm blijft kunnen ze meestal niet meer terug in winterslaap gaan. Ze moeten het zien uit te houden op hun vetvoorraad, terwijl er tot het voorjaar nog niet veel eten te vinden is. Sommige vleermuizen proberen een andere, koelere plek te vinden zodat ze weer verder kunnen slapen. Andere soorten, zoals de gewone dwergvleermuis, worden ’s winters wel vaker wakker en kan je zien jagen. Maar hoe vaker ze wakker worden, hoe meer energie dat kost. Dat geldt ook voor vlinders, waar je meer over kan lezen in dit bericht.

Foto’s: Willem van Kruijsbergen, Saxifraga; Luuk Sommers, Waarneming.nl