Aangetaste aardbei door Aziatische fruitvlieg. Ingedeukt

Herken en voorkom suzuki-fruitvlieg

4-AUG-2013 - De suzuki-fruitvlieg of Aziatische fruitvlieg is in 2012 voor het eerst in Nederland aangetroffen. De larven van de suzuki-fruitvlieg zorgen voor grote schade in rijpende vruchten van vrijwel alle soorten zachtfruit. Het is daarom belangrijk om het plaaginsect zo veel mogelijk onder de duim te houden. Praktijkonderzoek Plant en Omgeving (PPO), onderdeel van Wageningen UR, heeft een factsheet uitgegeven die kan helpen om schade door de suzuki-fruitvlieg te herkennen en te voorkomen.

Bericht uitgegeven op [publicatiedatum]

De suzuki-fruitvlieg of Aziatische fruitvlieg is in 2012 voor het eerst in Nederland aangetroffen. De larven van de suzuki-fruitvlieg zorgen voor grote schade in rijpende vruchten van vrijwel alle soorten zachtfruit. Het is daarom belangrijk om het plaaginsect zo veel mogelijk onder de duim te houden. Praktijkonderzoek Plant en Omgeving (PPO), onderdeel van Wageningen UR, heeft een factsheet uitgegeven die kan helpen om schade door de suzuki-fruitvlieg te herkennen en te voorkomen.

Aardbei aangetast door suzuki-fruitvlieg, ingedeukt (foto: Silvia Hellingman)De bestrijding van de suzuki-fruitvlieg (Drosophila suzukii) begint met preventie. Daarbij is het kunnen herkennen van de schade een eerste vereiste. De factsheet van Wageningen UR geeft daar handvatten voor, met foto’s en beschrijvingen.

In de factsheet is duidelijk te zien dat de eitjes van de suzuki-fruitvlieg met loep heel herkenbaar zijn. Er steken buisjes door de vruchtwand naar buiten. Die buisjes zijn noodzakelijk voor de ademhaling van de larve

De mannetjes van de suzuki-fruitvlieg zijn goed herkenbaar: ze hebben een donkere vlek aan de top van beide vleugels.

Links vrouwtje Drosophila suzukii, rechts mannetje met de typische vlekken op de vleugels (foto: Silvia Hellingman)

Voor het voorkomen van schade is het van groot belang dat ál het afval van zachtfruit snel en grondig wordt afgevoerd en dat het verslepen van zachtfruit tussen bedrijven tot een minimum wordt beperkt. Daarnaast is het belangrijk om geen overrijp fruit aan de planten te laten hangen of op de bodem terecht te laten komen. Dat zijn namelijk brandhaarden: de suzuki-fruitvlieg kan er ongestoord zijn hele reproductiecyclus doorlopen en een nieuwe, grotere generatie voortbrengen.

Bron: Praktijkonderzoek Plant en Omgeving Wageningen UR