About us

Nature Today houdt u op de hoogte van de actuele gebeurtenissen in de natuur. Biologen geven u dagelijks informatie over onder andere vlinders, zoogdieren, amfibieën, libellen, planten, zeedieren en vogels.

Natuur is voor veel mensen iets van wandelen in het weekend of de vakantie. Exotische natuur uit verre landen zie je in natuurdocumentaires op tv. Maar natuur is veel meer! Iedereen komt dagelijks in aanraking met de planten en dieren in de tuin en onderweg naar werk, school of winkel. Veel mensen zien dit niet als echte natuur: het is zo normaal dat het meestal niet eens opvalt… Veel mensen weten weinig over de natuur dichtbij huis, terwijl deze natuur zoveel moois en interessants te bieden heeft!

De natuur is continu in beweging: iedere dag gebeuren er dingen die voor iedereen de moeite van het bekijken waard zijn. Nederland kent veel natuurorganisaties en kennisinstellingen die één of meerdere soortgroepen nauwlettend in de gaten houden. Duizenden vrijwilligers geven dagelijks aan deze organisaties hun natuurwaarnemingen door (bijvoorbeeld via Telmee.nl). Daarnaast komt er iedere dag een schat aan informatie binnen van webcams in de natuur, satellietzenders op trekvogels en computermodellen.

De voorloper van Nature Today, Natuurbericht.nl, ging in 2008 van start met het dagelijks publiceren van Natuurberichten. Op deze website geven biologen van verschillende natuurorganisaties dagelijks het laatste nieuws over de natuur in Nederland. Iedere dag weer iets nieuws, iedere dag weer wat anders.

Doelstelling en Visie
Doelstelling
Nature Today heeft als doel de Nederlandse samenleving te informeren over actuele gebeurtenissen in de natuur door gebruik te maken van:
• Resultaten uit bestaande ecologische monitoringprogramma’s;
• Aanwezige ecologische kennis bij natuurorganisaties en kennisinstellingen;
• Nieuwe programma’s en ICT-technologieën voor analyse, voorspelling en (live) visualisatie van gebeurtenissen in de natuur.

Visie
Door het Nederlandse publiek en specifieke doelgroepen continu en actief te informeren over actuele ontwikkelingen in de natuur wordt de verbondenheid met, kennis over en waardering voor de natuur versterkt en is men meer gemotiveerd om actief bij te dragen aan de monitoring, beheer en behoud van natuur.