groot dikkopje klein

Eerste groot dikkopjes gezien

De Vlinderstichting
31-MEI-2008 - De eerste groot dikkopjes van 2008 zijn gezien. Dit zijn vroege meldingen van deze typische junivlinder. De komende weken zal hij naar verwachting nog flink toenemen.

Bericht uitgebracht door De Vlinderstichting op zaterdag 31 mei 2008

Groot dikkopjes zijn echte hei- en graslandvlinders. Je kunt groot dikkopjes aantreffen in de duinen en op de zandgronden in het binnenland, maar alleen op plaatsen waar (een deel van het) gras in de winter blijft staan. De rupsen leven namelijk van diverse grassoorten. Ze spinnen een aantal grasbladen bij elkaar tot er een nestje ontstaat, waarin ze zich verschuilen. In dat nestje overwinteren ze ook. Logisch dus dat ze alleen kunnen leven op plaatsen waar niet alle gras wordt weggemaaid of weggegraasd! Van juli tot in mei moet hun overwinteringsnest niet verstoord worden.

Dikkopjes zijn bijzondere vlindertjes. Sommige mensen zien ze aan voor nachtvlinders omdat ze een vreemde vleugelopbouw hebben. In rust kunnen ze hun vleugels als een soort driehoekjes en soms zie je de voor- en achtervleugels als een soort van tweedekker los van elkaar staan. Groot dikkopjes zijn fel oranjebruin van kleur, waarbij je bij de verse vlinders soms een prachtige groenige glans over de vleugels ziet. De kleine lichte vlekjes op de vleugel maken de soort onmiskenbaar.

Het groot dikkopje gaat de afgelopen jaren matig achteruit. De onderzoekers van De Vlinderstichting staan klaar om te kijken of daar dit jaar verandering in komt. Door het wekelijks tellen van vaste monitoringroutes houden vele honderden vrijwillige veldmedewerkers de stand van de vlinders in Nederland bij.

Tekst en foto's: Kars Veling, De Vlinderstichting