Natuurberichten

Pagina 1 van 1123 - 11225 Resultaten

Rode klaver

Rode klaver bloeit, bruine kiekendief legt eieren...

Lees verder 21 april 2021   3 uur oud

Het Platform Kleine Landschapselementen heeft met steun van provincie Utrecht 'De Landschapswijzer' uitgegeven. Dit handboek biedt onder meer een overzicht van de bomen en struiken die in de provincie voorkomen. Het komt van pas..

Lees verder 20 april 2021   18 uur oud

Het gaat niet zo goed met de konijnen in het duingebied. Niemand weet hoe dat komt. Daarom startte het Kennisnetwerk OBN in 2017 met een landelijk onderzoek. De onderzoekers bekijken de leefgebieden van konijnen in het duin en..

Lees verder 20 april 2021   21 uur oud
Vrouwtjesteek volwassen

Ondanks de kou in april is de teek er wel. De Teken-alert in de Nature Today App geeft momenteel voor grote delen van Nederland aan dat de tekenactiviteit hoog tot zeer hoog is. Het is dus belangrijk om na een bezoek aan het groen..

Lees verder 20 april 2021   23 uur oud
Raapzaad bloem

Een van de meest opvallende planten in april is Raapzaad. Goudgeel kleuren de bermen, akkers en waterkanten waar deze kruisbloemige in groeit en bloeit. Raapzaad wordt door insecten hogelijk gewaardeerd. Toch is de aanwezigheid..

Lees verder 20 april 2021   1 dag oud
Kleine ooievaarsbek

Kleine ooievaarsbek staat in bloei, kuifmees begint met broeden...

Lees verder 20 april 2021   1 dag oud
dennenuil - primair

In april beginnen de dagvlinders flink te vliegen, maar ook zijn er al een heel aantal nachtvlinders actief. Sommige daarvan zijn schitterend gekleurd. Twee daarvan, de dennenuil en de nunvlinder, zijn ook algemeen en op veel..

Lees verder 19 april 2021   1 dag oud
groene held Ton Hannink - eenmalig gebruik

Het aantal weidevogels gaat ontzettend hard achteruit, constateert Ton Hannink tot zijn spijt. Gelukkig wordt er sinds enkele jaren letterlijk hulp ingevlogen: een drone vergemakkelijkt het zoeken naar nesten op het boerenland. De..

Lees verder 19 april 2021   1 dag oud
Tekenbeet

Voor het eerst is via Tekenradar.nl onderzoek gedaan naar waar teken bijten. Bij kinderen bijten teken zich vaker vast op hoofd en nek, en bij volwassenen vooral op de benen. Teken bijten zich minder vaak vast in de huid rond de..

Lees verder 19 april 2021   2 dgn oud
Boerenzwaluw

Boerenzwaluw is weer terug, eerste hazenjongen geboren...

Lees verder 19 april 2021   2 dgn oud