Natuurberichten

Pagina 1 van 898 - 8973 Resultaten

De afgelopen weken zijn er op de Nederlandse stranden vele duizenden verzwakte en dode zeekoeten aangespoeld. De vogels worden ziek, stervende of dood gevonden op de Waddeneilanden en aan de Hollandse kust. Levende vogels worden..

Lees verder 18 februari 2019   8 uur oud

Heb je de voor deze tijd karakteristieke vinkenslag al gehoord terwijl je genoot van het heerlijke lenteweer? Door de zeer warme februari ligt de natuur inmiddels drie weken voor op schema. Dit baseren we op de vele fenologische..

Lees verder 17 februari 2019   1 dag oud

Welkom otter bereidt zowel mensen als omgeving voor op de komst van de otter. Samen met onder meer ARK Natuurontwikkeling willen de gemeenten Oss en ’s-Hertogenbosch niet alleen Brabant 'ottervriendelijk' maken, maar er ook voor..

Lees verder 17 februari 2019   1 dag oud

Sinds medio december zijn op stammen van levende eiken in een parkje in de wijk de Essen (Oldenzaal) grote aantallen Blauwgrijze en Lilabruine schorsmycena's aangetroffen. De Blauwgrijze schorsmycena staat als vrij algemeen..

Lees verder 16 februari 2019   2 dgn oud

De in 2000 ingevoerde Europese Kaderrichtlijn Water heeft als doel de kwaliteit van oppervlakte- en grondwater in Europa te waarborgen. In aanloop op de volgende evaluatie van deze richtlijn zijn er steeds meer landen en bedrijven..

Lees verder 14 februari 2019   4 dgn oud

Wetenschappers concluderen in een nieuwe analyse opnieuw dat het aantal insectensoorten de komende decennia wereldwijd met 40 procent zal afnemen. Uit de analyse blijkt dat insectensoorten acht keer zo snel uitsterven als..

Lees verder 14 februari 2019   4 dgn oud

Met Waterdiertjes.nl kan iedereen bijdragen aan het inventariseren van de waterkwaliteit. Sinds de lancering in mei 2018 hebben scholieren en geïnteresseerden vele kevers, wantsen en poelslakken gevangen. Meer dan de helft van de..

Lees verder 13 februari 2019   5 dgn oud

De eerste amfibieën zijn dit jaar vroeg uit hun winterslaap ontwaakt. In Noord-Brabant telden vrijwilligers tussen 8 en 10 februari al honderden dieren die gestart waren met hun voorjaarsmigratie. Dit is een maand eerder dan in..

Lees verder 13 februari 2019   5 dgn oud

Een nieuw wetenschappelijk artikel luidt de noodklok. Het verschijnt in het aprilnummer van Biological Diversity, maar haalde gisteren al de voorpagina van the Guardian. Dagelijkse berichten over Brexit en Trump werden verdrongen..

Lees verder 12 februari 2019   6 dgn oud

Tot voor kort was het leven overzichtelijk. Als je een gangetje in een hulstblad zag dan was dat het werk van de hulstvlieg Phytomyza ilicis. De larve van deze vlieg leeft in het hulstblad en vreet het plantenweefsel weg, waardoor..

Lees verder 12 februari 2019   6 dgn oud