Natuurberichten

Pagina 1 van 1207 - 12063 Resultaten

Landschapsonderzoeker Kenneth Rijsdijk

Heggen zijn belangrijk om ons landschap gezond en veilig te houden, betoogt schrijver en landschapsonderzoeker Kenneth Rijsdijk. In Wageningen reikte hij het eerste exemplaar van zijn boek Heg uit aan directeur Geert de Snoo van..

Lees verder 25 mei 2022   17 uur oud
Volwassen leguaan liggend op een rots op Saba (eenmalig exclusief gebruik WUR)

Op de Nederlandse Caribische eilanden komt op Saba een unieke maar vrijwel onbekende zwarte leguanenpopulatie voor. Vanwege de vele bedreigingen op eilanden wereldwijd, waaronder ook de Kleine Antillen en op Saba, is in 2021..

Lees verder 25 mei 2022   20 uur oud

Fylogenetische stambomen vormen een hulpmiddel in het weergeven, bestuderen en leren begrijpen van verwantschappen tussen soorten organismen. In het verleden werden mycologische stambomen samengesteld op basis van de morfologie en..

Lees verder 25 mei 2022   23 uur oud
Gewone smeerwortel

Gewone smeerwortel bloeit en torenvalk heeft kuikens...

Lees verder 25 mei 2022   23 uur oud
Phyllopertha horticola, rozenkever  on Aegopodium podagraria

Welke soorten zijn het minst bekend in Nederland? Meer dan drieduizend Nederlanders hielpen op Biodiversiteitsdag mee bij het beantwoorden van die vraag, door mee te doen aan de challenge ‘Ontdek de natuur in je buurt’ van..

Voorbeeldexoten LIFE Resilias

Wist u dat dominantie van invasieve exoten te doorbreken en voorkomen is door de veerkracht van ecosystemen te versterken? Deze denk- en werkwijze heet de ecosysteemaanpak. Op de Kennisdag van 23 juni gaan diverse exotenexperts in..

Lees verder 24 mei 2022   1 dag oud
Het eerste bijenlandschap in Zuid-Holland is gerealiseerd rondom de hooischuur op het Heineken terrein in Zoeterwoude

Het is inmiddels algemeen bekend dat het niet goed gaat met wilde bijen en andere bestuivers, met als risico het (lokaal) uitsterven van soorten en het verslechteren van de bestuiving van bloemen en voedselgewassen. De vandaag..

Huismus

Huismus zorgt voor jongen en brem staat in bloei...

gestreepte pijlstaart lead

De gestreepte pijlstaart is een erg zeldzame trekvlinder die nog maar een tiental keren in ons land was gezien. Uit Engeland, waar het ook een zeldzame trekker is, kwamen dit voorjaar al flink wat waarnemingen. Ondertussen zijn er..

Lees verder 23 mei 2022   2 dgn oud
Waterberging op en in de bodem.

Weten hoe water zich gedraagt in de bodem is van groot belang voor het gebruik van de bodem. Wageningen Environmental Research verzamelt daarom al sinds de jaren vijftig hydrofysische gegevens van de bodem in Nederland, waarmee..