Natuurberichten

Pagina 1 van 1090 - 10891 Resultaten

Twee jaar geleden was het dan zo ver: de Haringvlietsluizen gingen voor het eerst een stukje open. De kier is groots aangekondigd als oplossing voor veel ecologische problemen, maar in hoeverre maakt de opening de verwachtingen..

Lees verder 22 januari 2021   14 uur oud

In 2020 werd in de Biesbosch een voor de wetenschap nieuw korstmos ontdekt, Glimmend schaduwmos. Hoe kan zo’n nieuwe, redelijk opvallende soort hier plotseling verschijnen? Een van de verklaringen zou kunnen zijn, dat de soort er..

Lees verder 22 januari 2021   16 uur oud

Zandwegen in het agrarisch gebied hebben vaak een hoge cultuurhistorische, landschappelijke en daarmee ook recreatieve waarde. Onderzoek toont aan dat ze daarnaast ook van groot belang zijn voor de biodiversiteit. Bij zandwegen..

Lees verder 22 januari 2021   19 uur oud

Kwabaal plant zich voort; kijk uit naar de zeearend...

Lees verder 22 januari 2021   19 uur oud

In mei 2020 lanceerde het Atlas-team Check je plek 1.0 op Atlas Leefomgeving. Met deze tool krijg je door één klik op de knop een overzicht van de kwaliteit van jouw (toekomstige) leefomgeving. In de maand mei checkten 10.000..

Lees verder 21 januari 2021   1 dag oud

Als de nachttemperatuur boven het vriespunt ligt, zijn er altijd nachtvlindermeldingen. De hele winter door zijn er eigenlijk geen weken en maar heel weinig dagen zonder meldingen. In heel koude perioden of als het veel en hard..

Lees verder 21 januari 2021   1 dag oud

Voor de kust van Delfzijl zijn in 2018 kwelders aangelegd. Een deel daarvan is ingericht als testlocatie voor kwelderontwikkeling. Onderzoekers van EcoShape onderzochten de kwelder twee jaar lang om kennis op te doen over de..

Lees verder 21 januari 2021   1 dag oud

Zoek eitjes van de sleedoornpage en luister naar de eerste vinkenslag...

Lees verder 21 januari 2021   1 dag oud

Lettersierschildpadden zijn voor Nederland niet-inheemse dieren die hier zijn uitgezet. Hun impact op inheemse soorten wordt als laag beschouwd, doordat ze veelal voorkomen in stedelijk gebied op locaties met lage biodiversiteit...

Lees verder 20 januari 2021   2 dgn oud

In april 2020 heeft er een grote brand gewoed in Nationaal Park De Meinweg. Ten gevolge van deze brand ontstond er een optimale habitat voor een specifieke groep paddenstoelen. Tot nu toe werden er al 21 van deze..

Lees verder 20 januari 2021   2 dgn oud