Natuurberichten

Pagina 1 van 1032 - 10311 Resultaten

Hoewel de hooikoortsplant Alsemambrosia nog steeds lijkt toe te nemen, heeft het tegenoffensief van de afgelopen tien jaar ook resultaat gehad. Een steeds groter deel van de gemelde waarnemingen leidt tot bestrijdingsacties...

Lees verder 5 augustus 2020   33 min oud

Een van de eerste schimmels die op verse mest verschijnen zijn de kogelschieters. Deze bijzondere zwammen lijken op kleine kanonnen, omdat ze hun sporenpakketjes weg kunnen schieten. In juli 2020 is in Landgraaf een nieuwe soort..

Lees verder 5 augustus 2020   5 uur oud

Tabaksplant bloeit en kleine jager te zien aan de kust...

Lees verder 5 augustus 2020   5 uur oud

Op de Marker Wadden wordt onderzocht hoe aangelegde eilanden langdurig geschikt kunnen blijven als broedgebied voor bedreigde sterns en plevieren. Vogelbescherming wil weten welke bodembedekking het meest geschikt is om begroeiing..

Lees verder 4 augustus 2020   1 dag oud

Zwervende jagers en bloeiend schorrenkruid...

Lees verder 4 augustus 2020   1 dag oud

Op 28 juli ontdekte Joris Verhees een paarse parelmoervlinder in Zuid-Limburg. Het dier werd tijdens een insecteninventarisatie aangetroffen in een grasland van Staatsbosbeheer. De laatste keer dat deze vlinder in Nederland werd..

Lees verder 3 augustus 2020   2 dgn oud

Een nieuwe studie gaat de genetische verbondenheid van koralen rondom de ABC-eilanden onderzoeken. Het doel is om een verband te vinden tussen de ruimtelijke verspreiding van harde koralen, hun samenstelling en hoe ze onderling..

Lees verder 3 augustus 2020   2 dgn oud

Voor het eerst is de uiterst zeldzame schubhaarkegelbij waargenomen in stierenkuilen in de Ooijpolder bij Nijmegen. Zij is een parasiet op het eveneens zeldzame zilveren fluitje, een behangersbij. Ook die nestelt voor het eerst in..

Lees verder 2 augustus 2020   3 dgn oud

Roodborst moet keuzes maken en kattenstaartamarant bloeit...

Lees verder 1 augustus 2020   4 dgn oud

Een Hilversumse vogelaar meldde broedende gierzwaluwen in een grove den in zijn tuin aan Sovon. Op de dag dat een grote bonte specht klaar was met broeden in een hol, doken de zwaluwen erin. Een bijzonder fenomeen, want voor zover..

Lees verder 31 juli 2020   5 dgn oud