Natuurberichten

Pagina 1 van 1485 - 14848 Resultaten

Leadfoto.

De Gladde snavelneut is een relatief nieuwe exoot. Onlangs ontdekten duikers een populatie in het Grevelingenmeer op een nogal obscure plek. Daar waar de bodem zwart ziet en in zuurstofarme omstandigheden overal dieren liggen te..

Lees verder 21 juli 2024   11 uur oud
Spaanse vlag op struikheide

Geen enkele plant heeft zoveel betekend voor de vorming van het Europese landschap als struikhei. Maandenlang mag de heide er ogenschijnlijk stil en somber bij liggen, maar als eind juli struikhei begint te bloeien, komt een..

Lees verder 21 juli 2024   14 uur oud
Maanvis

Zondag Zeedag: maanvissen op Nederlandse stranden en strandkrabben wisselen regelmatig van schild. ..

Lees verder 21 juli 2024   14 uur oud

Naturalis wil van alle Nederlandse soorten exemplaren hebben voor een nationale DNA-bibliotheek. Daarom organiseert het op 28 september voor de tweede keer een dag voor alle Nederlandse soortenexperts. Help de wetenschap, help..

Natuur in Eigen Hand

Goed nieuws voor Brabanders die aan de slag willen met de ontwikkeling van natuur in de stad of het buitengebied, én wel wat financiële steun kunnen gebruiken. Dit jaar vindt de zesde editie van Natuur in Eigen Hand plaats. Doe je..

Lees verder 20 juli 2024   1 dag oud

Vind je nergens paddenstoelen? Ga dan naar het Robbenoordbos. Omdat dit door Jan en alleman steevast wordt beweerd, ging Piet Brouwer naar de Wieringermeer in de kop van Noord-Holland. En inderdaad: minder slakken dan we de..

Bosaardbei (Fragaria vesca)

Bandheidelibellen vliegen nu in grote aantallen en zomerkoninkjes in het wild. ..

Chuchubi

De prachtige en unieke natuur van de zes Nederlands Caribische eilanden gaat de hoofdrol spelen in de bioscoopfilm WOW! Caribbean Nature Uncovered. Dit project brengt verschillende partners samen, waaronder het Wereld Natuur Fonds..

Lees verder 19 juli 2024   2 dgn oud

Vogels worden vrijwel overal in Nederland verstoord door mensen. Zelfs in uitgestrekte natuurgebieden als de Waddenzee verstoren wandelaars, voertuigen en vliegtuigen de vogels regelmatig. Uit nieuw onderzoek blijkt echter dat..

Grauwe kiekendief Abe met prooi

Grauwe kiekendief Abe uit Flevoland is onlangs 17 jaar geworden en is daarmee de oudst bekende grauwe kiekendief van Nederland geworden. Alsof dat nog niet genoeg is: dit stokoude mannetje heeft dit jaar ook nog voor nageslacht..