Natuurberichten

Pagina 1 van 978 - 9780 Resultaten

‘Kraaien nemen alleen maar toe’, is een veelgehoorde opmerking. In de afgelopen dertig jaar gaat die vlieger echter voor geen van de algemeen voorkomende kraaiensoorten op. De broedvogelaantallen van gaai, ekster, kauw en zwarte..

Lees verder 28 februari 2020   28 min oud

Dat de biodiversiteit vergroot moest worden op het erf, daar waren de wroetvarkensboeren het over eens. Bij de realisatie ervan konden ze echter wel wat ondersteuning gebruiken. De boeren schakelden daarom de hulp in van Natuur en..

Lees verder 28 februari 2020   5 uur oud

De grote bosmuis staat in Nederland, in tegenstelling tot de gewone bosmuis, nog altijd te boek als een zeer zeldzame soort. Toch zit deze uit de kluiten gewassen bosmuis al jarenlang in de lift en is de soort inmiddels een heel..

Lees verder 27 februari 2020   1 dag oud

In Nederland wordt op allerlei manieren ingegrepen in het aanwezige groen. Daar gaan vele afwegingen en keuzes aan vooraf. Elke keuze heeft effecten, maar wat positief is voor het een, kan negatief uitpakken voor het ander. Ook..

Lees verder 27 februari 2020   1 dag oud

RAVON doet een oproep om kikkers en padden met mogelijke herpesinfecties te melden. Herpesvirussen kunnen bij zowel mens als dier ziekte veroorzaken. Ook amfibieën, met name kikkers en padden, kunnen gevoelig zijn voor bepaalde..

Lees verder 26 februari 2020   1 dag oud

Van de in Nederland ernstig bedreigde heidehommel was tot voor kort zeer weinig bekend. Om licht in deze duisternis te scheppen heeft in het afgelopen jaar soortgericht onderzoek plaatsgevonden. Als onderdeel van dit onderzoek is..

Lees verder 26 februari 2020   2 dgn oud

De Nederlandse biodiversiteit krijgt een impuls dankzij miljoenen van de Postcode Loterij. SoortenNL, de koepel van organisaties die zich inzetten voor dier- en plantensoorten, heeft een schenking gekregen van de Nationale..

Lees verder 26 februari 2020   2 dgn oud

Onderzoek in 2019 heeft aangetoond dat het één voor twaalf is voor de Zwartblauwe rapunzel in Gelderland. Van de tien aanwezige populaties zijn er slechts twee levensvatbaar. Hoog tijd om aan de slag te gaan om de bestaande..

Lees verder 25 februari 2020   3 dgn oud

Save the date: Beleef de Lente van Vogelbescherming Nederland gaat op 1 maart weer van start. Op deze zondagochtend zet Vogelbescherming in de uitzending van Vroege Vogels op NPO Radio 1 de camera’s bij de broedende vogels aan. De..

Lees verder 25 februari 2020   3 dgn oud

Wat is het verschil tussen een kikker en een pad? 'Een pad heeft een wrat en een kikker is glad.' Dat rijmpje gebruikt Tineke Lous regelmatig, wanneer ze als natuurgids met kinderen aan de waterkant staat. Ze móét dit soort vragen..

Lees verder 24 februari 2020   4 dgn oud