Natuurberichten

Dossier: Diersporen

Om te bepalen of bepaalde dieren in een gebied voorkomen kun je letten op sporen van dieren. Pootafdrukken in sneeuw of zand, knaagsporen of uitwerpselen. Onderstaande natuurberichten helpen je bij het herkennen van zeer uiteenlopende diersporen.

Wolf op de Soerense Hei LOCATIE NIET BEKEND MAKEN

Namens de provincies volgt BIJ12 de activiteit van de wolf in Nederland. Hiervan wordt elke drie maanden een rapportage gemaakt. Onlangs is het verslag over de periode 1 februari tot en met 30 april 2021 gepubliceerd. Daaruit..

Lees verder 23 juni 2021   1 maand oud
Sporen in sneeuw

Zoek sporen in de sneeuw, vos is drachtig...

Lees verder 10 februari 2021   5 mnd oud
Kijken naar grote grazers EENMALIG GEBRUIK

ARK Natuurontwikkeling heeft voor haar veldlessen met schoolklassen veel opdrachten ontwikkeld om natuur te ontdekken en te beleven. Hierbij draait het er vooral om dat kinderen op een leuke manier geraakt worden door de natuur,..

Lees verder 25 december 2020   7 mnd oud
Goudjakhals

DNA-onderzoek wijst uit dat de dode schapen in de Ooijpolder bij Nijmegen het slachtoffer zijn van een goudjakhals. Voor Nederland is de goudjakhals een relatief nieuwe soort. Pas drie keer eerder is een goudjakhals in Nederland..

Lees verder 13 november 2020   8 mnd oud
Hazelmuis

Na het grote succes van de quiz over het herkennen van roofdieren lanceert de Zoogdiervereniging nu een quiz over het herkennen van muizen. Eigenlijk gaat deze niet alleen muizen, want wat mensen in de volksmond ‘muizen’ noemen,..

Lees verder 8 oktober 2020   9 mnd oud
Jonge zeeschildpadjes

Het legseizoen voor schildpadden is op veel plekken wereldwijd weer begonnen. Zo ook in Caribisch Nederland, op Sint Eustatius. De rustige en lege stranden door de coronacrisis zijn ideaal voor leggende en opgroeiende..

Lees verder 22 mei 2020   1 jaar oud
Wolf nabij Barger-Compascuum

Roofdieren zijn spannend, intrigerend en ontzettend lastig om te zien. En zelfs wanneer je een roofdier ziet, weet jij dan precies op welk detail je moet letten om te weten welke soort het is?..

Lees verder 30 april 2020   1 jaar oud
Onderzoeker Kees van Bochove neemt een watermonster voor de detectie van eDNA.

Dieren en planten laten sporen van DNA in hun omgeving achter. Dit DNA wordt environmental DNA (eDNA) genoemd en kan met zeer gevoelige PCR-technieken gedetecteerd worden in bodem- en watermonsters. Met dit eDNA kunnen..