Natuurberichten

Dossier: Vorst

Vorst kan grote invloed hebben op de overleving van planten en dieren, zowel positief als negatief. Hieronder de natuurberichten op Nature Today waarin de invloed van vorst aan bod komt.

Appel bloei en sneeuw

Door de vroege bloei van appelbomen zorgde de nachtvorst begin april van dit jaar voor nachtvorstschade. Dit fenomeen noemen we een valse lente. Uit analyse van bloeiwaarnemingen en klimaatdata sinds 1951, blijkt dat de kans op..

Lees verder 2 juni 2022   6 mnd oud
Magnolia

Magnolia bloeit en witjes vliegen rond...

Lees verder 5 april 2022   7 mnd oud

Er is in ons land een paddenstoel die zacht uitgedrukt 'eigenzinnig reageert' op winterse buien: de Dennenslijmkop. Op deze winterse buien reageert het ondergronds mycelium juist door paddenstoelen te ontwikkelen. Voorwaarde is..

Lees verder 29 december 2021   11 mnd oud
Magnolia in Ede verschil in ontwikkeling tussen half april 2020 en half april 2021

We hadden een vroege voorlente, maar door de hele koude april verliep de ontwikkeling in de natuur de afgelopen weken tergend traag. De planten komen inmiddels zeer laat in bloei. De huidige timing is vergelijkbaar met het..

Lees verder 18 april 2021   1 jaar oud
Patrijzen in de sneeuw

De koudegolf die Nederland in zijn greep houdt, bezorgt vogels een spannende tijd. Sommige verplaatsen zich koortsachtig, op zoek naar open plekken zonder sneeuw. Voor andere soorten is dat geen optie. Vogels die hun voedsel van..

Lees verder 14 februari 2021   1 jaar oud
Door de goede isolatie van de vacht van deze wisenten blijft de sneeuw er gewoon bovenop liggen en smelt niet.

Terwijl het buiten ijskoud is, zitten wij lekker warm binnen met een trui achter de kachel en kijken door het raam naar de sneeuw buiten. Maar hoe zit het eigenlijk met al die dieren buiten in de natuur, zoals bijvoorbeeld de..