Natuurberichten

Dossier: Vogeltrek

In het voorjaar en najaar is het weer raak, miljoenen vogels vliegen dan door Nederland op weg naar een broedplek, of een lekker warme winterbestemming. Nederland ligt vaak precies op de migratieroute van vogels en wordt vaak gebruikt als rustplaats voordat de vogels weer verder vliegen. Op honderden locaties door heel Nederland wordt precies bijgehouden welke vogels allemaal ons land passeren. Regelmatig worden er dan ook bijzondere soorten ontdekt. Lees hieronder alle natuurberichten over migratie en trekvogels in Nederland. De meest actuele berichten staan bovenaan.

niet delen

In de afgelopen dagen stroomden tienduizenden ganzen ons land binnen, vooral kolganzen en kleinere aantallen grauwe ganzen en toendrarietganzen. De vogels benutten de gunstige rugwind. Hun aankomst is vroeg ten opzichte van..

Lees verder 24 september 2021   6 uur oud
Drava-Danube. Drava-Donau

UNESCO roept het Mur-Drava-Donau-gebied uit tot het eerste biosfeerreservaat ter wereld. Het strekt zich uit over maar liefst vijf landen. Met de huidige klimaatcrisis en de aanzienlijke afname van de biodiversiteit,..

Lees verder 17 september 2021   1 week oud
Ringmus doodgevlogen tegen een raam

Honderdduizenden vogels vliegen zich naar schatting jaarlijks te pletter tegen ramen, maar gelukkig is er een simpele manier om dat aantal omlaag te krijgen. Dit kunt u doen om deze onnodige ongelukken te voorkomen...

Lees verder 7 september 2021   2 wkn oud
De kraanvogels met jong, vastgelegd op wildcam

Veel geduld en ruimte. Dat heb je bij kraanvogels nodig. Bij Staatsbosbeheer zijn in het Hart van Drenthe in 2021 voor het eerst twee jonge kraanvogels uitgevlogen na een jarenlange aanloopperiode. ..

Lees verder 25 augustus 2021   4 wkn oud
Zwarte ooievaar

Kans op zwarte ooievaar en blauw weeskind...

Lees verder 25 augustus 2021   4 wkn oud
Reuzenstern

Reuzenstern bezoekt Nederland, icarusblauwtjes vliegen volop...

Lees verder 21 augustus 2021   1 maand oud

Sinds 2019 worden in Drenthe elk jaar wulpenkuikens uitgerust met radiozenders om inzicht te krijgen in overleving, sterfteoorzaken en habitatgebruik. De eerste resultaten zijn nu gepubliceerd in het themanummer van Limosa over de..

Lees verder 27 juli 2021   1 maand oud
Gekraagde roodstaart, man

De Nederlandse duinen zijn uniek in Europa. Niet alleen omdat er veel vogels leven en in het voorjaar en de zomer broeden. Omdat veel trekvogels de kustlijn volgen, kun je er ook de meest bijzondere zwervers en dwaalgasten..

Lees verder 23 juli 2021   2 mnd oud
Voorzitter van VCF Hans Pohlmann met lammergier Angèle.

Een spanwijdte van zo’n drie meter, bijna 6,5 kilo zwaar en de eerste van zijn soort die in Nederland in het wild is gevonden. Angèle, de lammergier die eind mei tegen een windmolen klapte en op slag dood was, is aanstaande..