Over Nature Today

Nature Today houdt u op de hoogte van de actuele gebeurtenissen in de natuur in Nederland en daarbuiten. Biologen geven u dagelijks informatie over onder andere vlinders, zoogdieren, amfibieën, libellen, planten, zeedieren en vogels. Nature Today is voortgekomen uit Natuurbericht.

Nature Today brengt dagelijks nieuws uit de natuur

Sinds 2008 publiceren biologen van natuurorganisaties en kennisinstellingen dagelijks twee berichten over actuele ontwikkelingen in de natuur in Nederland op Natuurbericht.nl. Op 26 november 2015 is Natuurbericht.nl overgegaan naar Naturetoday.com. Nature Today heeft net als Natuurbericht het doel de samenleving te informeren over actuele gebeurtenissen in de natuur door gebruik te maken van:

1. Resultaten uit bestaande ecologische monitoringprogramma’s;
  2. Aanwezige ecologische kennis bij natuurorganisaties en kennisinstellingen;
  3. Nieuwe programma’s en ICT-technologieën voor analyse, voorspelling en (live) visualisatie van gebeurtenissen in de natuur.

De visie van Nature Today is:
Door het publiek en specifieke doelgroepen continu en actief te informeren over actuele ontwikkelingen in de natuur wordt de verbondenheid met, kennis over en waardering voor de natuur versterkt en is men meer gemotiveerd om actief bij te dragen aan monitoring, beheer en behoud van natuur.

Hieronder leggen we kort uit waarom we de stap van Natuurbericht naar Nature Today gezet hebben en wat u de komende maanden kunt verwachten.

Natuurnieuws uit de hele wereld en voor de hele wereld

Nature Today richt zich nog vooral op natuur in Nederland. De website is nu echter zo opgezet dat andere landen een eigen ingang kunnen krijgen en dat de site in meerdere talen weergegeven kan worden. U kunt nu al wereldwijd natuurnieuws vinden op Nature Today. Dit is Engelstalig. U vindt dit door rechtsboven in het scherm bij 'Taal' voor 'English' te kiezen. Kiest u hier voor 'Nederlands' dan komt u weer terug op de Nederlandstalige site. Ons uiteindelijke doel is om biologen uit de hele wereld via Nature Today verhalen en beelden te laten publiceren over actuele ontwikkelingen in de natuur. De naam Nature Today kan wereldwijd gebruikt worden als merknaam.

Nieuwe vormgeving

Sinds 2008 is de manier waarop websites bekeken worden sterk veranderd. Nature Today biedt een geheel nieuwe eigentijdse vormgeving waar beeld veel centraler staat. De website is verder op alle soorten schermformaten goed te lezen.

Citizen Science modules

Het Nature Today platform bevat een citizen science module. Zo is Natuurkalender.nl, de website van het Nederlands fenologische waarnemingsnetwerk, er ondergebracht. De citizen science functionaliteit van Nature Today kan ook ingezet gaan worden voor al bestaande of nieuwe netwerken binnen en buiten Nederland die mensen willen vragen om waarnemingen door te geven via websites of via een app.

We hopen dat u volop van de vele verhalen en beelden zult genieten.