Nature Today

Commissie van Nederlandse en Vlaamse paddenstoelendeskundigen wint Lofprijs der Nederlandse Taal

Nederlandse Mycologische Vereniging
De Commissie met daarin vertegenwoordigers van Nederlandse en Vlaamse mycologische verenigingen heeft de Lofprijs der Nederlandse Taal gewonnen. Donderdag 15 juni vond in de bovenzaal van Stempels te Haarlem de officiële uitreiking plaats. Eerdere lofprijswinnaars waren Martine Tange, Henk Hofland, Herman Finkers, Lucinda Dirven, Emile van Opstall, Mieke Koenen, Piet Gerbrandy en Filip Devos.
28.06.2017

Kleine karekiet start nu nog met broeden

Kleine karekieten beginnen vaak direct aan een tweede nest als een eerste legsel mislukt. Dat is precies wat we nu zien gebeuren bij de twee beroemdste karekieten van Nederland, te volgen via de Beleef de Lente-camera's van Vogelbescherming. Zij hadden een koekoeksjong in hun nest, dat jammerlijk overboord viel. Maar nu is er goed nieuws: vier eitjes in een nieuw nest!
27.06.2017

Opnieuw naderen Duitse wolven de Nederlandse grens

Op 11 juni 2017 is bij het Duitse Meppen een wolf vastgelegd op een cameraval. Dit is een logisch gevolg van de uitbreiding van wolven in Duitsland en met name in Nedersaksen. Aangezien wolven flinke wandelaars zijn, zou het kunnen dat deze wolf Nederland bezocht heeft of gaat bezoeken.
27.06.2017

Hulp publiek gezocht voor landelijke zoektocht naar essen resistent tegen essentaksterfte

Centrum voor Genetische Bronnen Nederland
Door de essentaksterfte blijkt grootschalige kap van de es, een belangrijke boomsoort van ons land, onafwendbaar. Enkel een zeer klein deel van de essen is opgewassen tegen het invasieve vals essenvlieskelkje. Het Centrum voor Genetische Bronnen Nederland roept de hulp van het publiek in bij de zoektocht naar de nog gezonde essen. Waarnemingen kunnen doorgegeven worden via www.essentaksterfte.nu.

Download de app

Android app on Google Play Download on the Apple Store

Wat een atalanta's!

Tijdens de lange fietstochten op Oerol vorige week moesten we om de 50 tot 100 meter stil staan om weer een langstrekkende atalanta in te voeren. De hele dag door vlogen er erg veel noordwaarts. Dat doorgeven is nu extra van belang omdat er dit jaar een groot Europees project is om de trek van de atalanta in kaart te brengen.

Zwartstreeplieveheersbeestje vestigt zich in Nederland

EIS Kenniscentrum Insecten, Nederlandse Entomologische Vereniging, Waarneming.nl
Het zwartstreeplieveheersbeestje is een Midden-Europese soort die zich afgelopen jaren voorzichtig lijkt uit te breiden. In 2016 is voor het eerst een klein aantal individuen gevonden in Nederland, in een sparrenbos in Noord-Limburg. In 2017 is de soort op verschillende plekken in Noord-Limburg en Oost-Brabant aangetroffen en het lijkt erop dat ze van plan is om in Nederland te blijven.

Agenda

Wilde kattenkroost in het Vijlenerbos

ARK Natuurontwikkeling
In het Vijlenerbos bij Vaals is een wilde kat met een flink nest van vijf kittens vastgelegd door een wildcamera. Gemiddeld bevat een nest maar 3 tot 4 jongen. Bekijk in dit natuurbericht de bijzondere beelden. In 2014 werden voor het eerst sinds eeuwen weer wilde katten in de vrije natuur in Nederland geboren. Sindsdien is de wilde kat bezig met een opmars.
25.06.2017

Soortenlijst Nederlandse Noordzee nu te bekijken

Nederland telt bijna 1300 meercellige soorten in de Noordzee, waarvan circa 6% exoot is. Dit hebben onderzoekers van Wageningen Marine Research, GiMaRIS en Naturalis Biodiversity Center vastgesteld. Zij hebben een nieuwe soortenlijst opgesteld die digitaal beschikbaar is.
24.06.2017

Warm en droog: zegen of vloek voor vlinders?

Dagvlinders zijn zonaanbidders en houden van warmte. Ze vlogen dan ook goed de eerste maanden van 2017. Ook momenteel, met het zonnige en warme weer, zijn er veel vlinders te zien. Is dit goed voor de vlinders of zit er ook een keerzijde aan?
23.06.2017

Bijzondere slaapmuizenvangst in Bulgarije met behulp van Nederlandse muizenvallen

De aanwezigheid van één van de zeldzaamste zoogdieren in Europa, de muisslaper of Ognev’s slaapmuis, is na bijna een halve eeuw met zekerheid vastgesteld. Deze soort komt voor zover bekend alleen op de grens van Bulgarije en Turkije voor.
22.06.2017