Natuurberichten

Pagina 2 van 1278 - 12780 Resultaten

Mobiele telefoons

De vraag naar mineralen voor de overgang van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energiebronnen en batterijopslag, kan met maar liefst 58 procent worden verminderd. Dat is mogelijk door innovatie in hernieuwbare technologie en..

Lees verder 2 december 2022   4 dgn oud
mosterdzaad IVN

Gele mosterd lijkt op koolzaad en kauwen op de draad...

Lees verder 2 december 2022   4 dgn oud
Europese Boomkikker (Hyla arborea) (VOOR EENMALIG GEBRUIK)

Leidse biologiestudenten hebben in de Nederlandse kustduinen twee boomkikkersoorten ontdekt die daar van nature niet voorkomen. Een speciale DNA-techniek onthulde deze soorten, die mogelijk schade toebrengen aan de natuur...

Lees verder 1 december 2022   4 dgn oud
Hazelmuis

Nog een paar weken en de winter breekt weer aan. Veel van onze zoogdiersoorten zijn goed aangepast aan het winterseizoen. Een aantal gaat zelfs in winterslaap. Hoe bereiden soorten als egel, hamster, hazelmuis en eikelmuis zich..

Lees verder 1 december 2022   4 dgn oud
Kootwijkerzand - primair

De kleine heivlinder is de meest zeldzame dagvlinder die we op dit moment nog in ons land hebben. De soort komt op de Veluwe nog op slechts één plek voor, in zeer lage dichtheden. Er is dit jaar tijdens de vliegtijd (eind augustus..

Lees verder 1 december 2022   5 dgn oud
Duizendblad Saxifraga

Duizendblad bloeit nog steeds en vechtende wilde eend ..

Lees verder 1 december 2022   5 dgn oud

Elk jaar gaan we even kijken of er Rietmycena's te vinden zijn op een bekende locatie waar ze al jaren achtereen worden gevonden. Aangekomen bij de betreffende rietschoot proberen we dan een mycena te onderscheiden die diep in het..

Lees verder 30 november 2022   5 dgn oud
Slenk in Binnenveld

Met plaggen en het beter benutten van kwelwater krijgt de natuur in het Utrechtse deel van het Binnenveld kans zich te herstellen. Een robuuster Natura 2000-gebied, meer CO2-opslag en uiteraard meer soorten flora en fauna zijn het..

Lees verder 30 november 2022   5 dgn oud
huiszwaluw

Dat zouden we allemaal wel willen waarschijnlijk: lekker overwinteren in een warm land. Voor de huiszwaluw is zo’n trip naar de zon geen luxe, maar nodig om te overleven: in de winter zijn er in ons kikkerlandje gewoon niet genoeg..

Lees verder 30 november 2022   6 dgn oud
Aardhommel, koningin

Winterslaapwoensdag: hommels gaan ondergronds en wilde bijen zijn ingemetseld...

Lees verder 30 november 2022   6 dgn oud