Natuurberichten

Pagina 2 van 853 - 8521 Resultaten

Al 10.000 jaar geleden aten bewoners van arme kustgebieden zeewier. De zeegroente maakt in ons land nu een comeback als groente van de toekomst. Met duurzame zeewierteelt kan volgens deskundigen de groeiende wereldbevolking (in..

Lees verder 14 juni 2018   1 week oud

De grote weerschijnvlinder vliegt pas een week, en de aantallen vlinders breken nu al alle records. Het warme voorjaar is duidelijk voordelig geweest voor deze vlinder, die tot voor kort een zeldzaamheid was in ons land. Sinds de..

Lees verder 14 juni 2018   1 week oud

Afgelopen weekend deden tijdens de IVN Slootjesdagen duizenden kinderen en volwassenen mee aan het eerste 'citizen science' slootjesonderzoek. Op meer dan 120 plekken telden zij waterdiertjes en deden proefjes om de helderheid van..

Lees verder 13 juni 2018   1 week oud

Het weer de afgelopen weken was gunstig voor de huissteekmug. De eerste generatie kwam volgens onze berekeningen al eind mei tevoorschijn. Bijna een maand eerder dan normaal. Door de hoge temperaturen en voldoende neerslag komt..

Lees verder 13 juni 2018   1 week oud

In het jubileumjaar van FLORON worden 30 jaar geleden bezochte kilometerhokken opnieuw geïnventariseerd. Het eerste hok werd eind april vlakbij Nieuwegein onderzocht. Van de soorten die hier 30 jaar geleden groeiden werd 57%..

Lees verder 12 juni 2018   1 week oud

Dat het met de grote karekiet snel bergafwaarts gaat in Nederland is helaas geen nieuws. Daarom is Vogelbescherming Nederland gestart met een actieplan om deze ‘bard van het riet’ te redden. Dit jaar was er een eerste kleine..

Lees verder 12 juni 2018   1 week oud

Veel vissen zwemmen in scholen en veel vogels vliegen in zwermen. Zulk collectief gedrag moet voortkomen uit de interactie tussen de dieren. Maar hoe dat werkt was onduidelijk. Wageningse onderzoekers komen met een belangrijk..

Lees verder 11 juni 2018   1 week oud

Er worden veel kleine ijsvogelvlinders gemeld. Het warme weer in mei 2017 en ook dit voorjaar werkt positief voor deze zeldzame vlinder. De aantallen op de bekende vliegplaatsen zijn duidelijk groter dan normaal en de vlinder kan..

Lees verder 11 juni 2018   1 week oud

Het beste uit een bezoek aan het natuurgebied om de hoek halen, eindelijk eens ontdekken welke diersporen je bent tegengekomen, of misschien wel gewoon zien wat je eigen achtertuin allemaal te bieden heeft? Handige hulpmiddelen..

Lees verder 10 juni 2018   1 week oud

Op veel plaatsen worden zeer grote aantallen eikenprocessierupsen aangetroffen en ontstaat er overlast. Door het aanhoudende zeer warme weer en de snelle ontwikkeling van de eikenprocessierupsen lijkt de preventieve bespuiting..

Lees verder 10 juni 2018   1 week oud