Nature Today

Eerste nesten eikenprocessierupsen waargenomen; pas op voor brandharen

Kenniscentrum Eikenprocessierups
De warmte van de afgelopen dagen heeft de ontwikkeling van de eikenprocessierupsen versneld. In Gelderland zijn op 22 mei de eerste nestvormingen waargenomen. Ook in andere delen van het land hebben de rupsen het vierde larvestadium bereikt. Dat betekent dat men vanaf nu alert moet zijn op de aanwezigheid van de rupsen en daarmee het risico om in contact te komen met de brandharen.
26.05.2017

Veel landkaartjes dit voorjaar!

De afgelopen weken zijn er enorm veel landkaartjes gezien. In de monitoringroutes zijn er dit voorjaar zelfs meer landkaartjes geteld dan normaal in de veel grotere zomergeneratie.
26.05.2017

Dansmuggen bouwen een feestje bij de Kralingse plas

Een zwerm dansmuggen is een lid van de Kralingsche Zeil Club duur komen te staan. De vers aangebrachte verflaag op zijn boot was de volgende ochtend bedekt door een laag 'vliegjes'. EIS Kenniscentrum Insecten, Hydrobiologisch Adviesburo Klink en Naturalis stelden vast dat het ging om de dansmug Polypedilum nubeculosum. Is Kralingen getroffen door een muggenplaag?
26.05.2017

Biodiversiteit beschermt ook de zwakkeren

NIOO-KNAW
Een grote rijkdom aan soorten is de beste manier om biodiversiteit te behouden, stelt een internationale groep onderzoekers in het tijdschrift Nature Ecology and Evolution. Volgens één van hen, NIOO-onderzoeker Thomas Crowther, is dat niet zo'n open deur als je misschien denkt.
25.05.2017

Download de app

Android app on Google Play Download on the Apple Store

De nieuwe Natuurwet: kansen voor wezel, hermelijn en bunzing

Sinds 1 januari 2017 is de nieuwe Wet Natuurbescherming (Wnb) van kracht en zijn de provincies verantwoordelijk voor de bescherming van wezel, hermelijn en bunzing.
25.05.2017

Grote kans op hooikoorts door bloeiend gras

De Natuurkalender, LUMC, Wageningen University, Weeronline
De kans op hooikoortsklachten is tijdens het hemelvaartweekend groot. Door het zomers warme, zonnige weer bloeien grassen komende tijd massaal en wordt zeer sterk allergeen pollen verspreid. Doordat het droog blijft, neemt de hoeveelheid pollen in de lucht sterk toe. De piekperiode van de graspollen begint dit weekend en duurt tot begin juli. Luchtvervuiling versterkt daarbij de kans op klachten.
24.05.2017

Nederlandse boom twittert over klimaatverandering

Wageningen University & Research
Als bomen konden spreken… Dat kan nu. Op de campus van Wageningen University & Research twittert een ruim dertig jaar oude populier over hoe hij warme, droge dagen met watertekort ervaart en onder welke omstandigheden hij prima groeit. De gegevens helpen onderzoekers om de interactie tussen boomgroei en extreme weersomstandigheden beter in kaart te brengen.

Bewoners van de Molenwijk te Heerhugowaard getrakteerd op gratis champignons

De Molenwijk te Heerhugowaard is in het nieuws gekomen vanwege de massa's champignons die er al enige weken achtereen in de plantsoenen tevoorschijn komen. Oorzaak is de champignoncompost die als bodemverbeteraar in de plantsoenen werd toegepast. De compost werd betrokken uit de champignonteelt en bleek nog vol te zitten met levend mycelium waaruit de champignons tevoorschijn komen.

Agenda

Snoek weer toppredator nummer één

De snoek is een belangrijke graadmeter voor de aanwezigheid van een goede waterkwaliteit. De soort nam in de tweede helft van de 20e eeuw sterk af als gevolg van watervervuiling waarbij zijn plaats werd ingenomen door de van oorsprong uitheemse snoekbaars. Op basis van 30 jaar verspreidingsgegevens kan worden vastgesteld dat de snoek weer helemaal terug is en de snoekbaars weer afneemt.
24.05.2017

Waar zijn alle insecten heen?

Natuurpunt
“We zien minder en minder vlinders”, “het gaat niet goed met de bijen”. Veel mensen merken dat insecten achteruit gaan. Maar hoeveel minder vlinders en bijen zijn er dan precies? En hoe zit het dan met die andere beestjes, zoals vliegen en kevers, die ook een belangrijke rol vervullen in de natuur? Een recente Duitse studie brengt een dramatische ontwikkeling aan het licht.
23.05.2017