Nature Today

2017 Jaar van de Laatvlieger; beter laat dan nooit

Zoogdiervereniging
De Zoogdiervereniging heeft 2017 uitgeroepen tot het Jaar van de Laatvlieger. De laatvlieger is een vleermuissoort die voorkomt in steden en dorpen, maar waar we toch weinig over weten. De Zoogdiervereniging organiseert in 2017 een aantal activiteiten om dit bijzondere jaar te vieren en om meer te weten te komen over deze illustere soort.
19.01.2017

Zwartvlekwinteruil nu overal te zien

Als in november de eerste nachtvorsten zijn geweest kun je ze verwachten, de zwartvlekwinteruilen. Vanaf dan zijn ze de hele winter aanwezig en actief als het niet al te koud is. Tot in maart kom je ze nog geregeld tegen. Voor 2005 was hij nauwelijks in Nederland, nu overal.
19.01.2017

De twee gezichten van de Zwarte korstkogelzwam

Eind december vorig jaar werd op een afgestorven eik in de Schoorlse duinen de voor ons land zeer zeldzame Zwarte korstkogelzwam gevonden. In ons land staat deze soort bekend als verteerder van dood hout, in zuidelijker streken blijkt het echter een gevaarlijke parasiet op diverse soorten eiken.
18.01.2017

De Bakelse Aa: Vismagneet door beekherstel

De herinrichting van de Bakelse Aa in Noord-Brabant laat zien dat vissen gretig ingaan op nieuwe kansen. Kort na de uitvoering van het beekherstel en de aanleg van vispassages zien we hier de diversiteit van de visstand opleven.
18.01.2017

Download de app

Android app on Google Play Download on the Apple Store

De roep van de koekoek verstomt

Zijn galmende 'koekoek' is steeds minder vaak te horen. De koekoek neemt al tientallen jaren af in Nederland. Daarom hebben Sovon Vogelonderzoek en Vogelbescherming Nederland 2017 uitgeroepen tot Jaar van de Koekoek. We willen achterhalen waarom het zo slecht gaat met de koekoek. Daarom gaan we op zoek naar de juiste maatregelen om het tij te keren. Ook jij kan helpen de koekoek te behouden.
17.01.2017

Op zoek naar bevers bij laag water

Zoogdiervereniging
Op 29 december 2016 ramde een binnenvaartschip de stuw in de Maas bij Grave (NB). In korte tijd daalde hierdoor het waterpeil van de Maas tussen Sambeek (NB) en Grave met zo’n drie meter. De gevolgen voor de scheepvaart en de bewoners van woonboten in het getroffen gebied kwamen daarna uitgebreid in het nieuws. Maar wat was de impact op de bevers die hier langs de Maas leven?
17.01.2017

Agenda

Winterbegrazing werkt

FREE Nature
De meeste paarden en runderen gaan ’s winters de stal in. De runderen en koniks van FREE Nature blijven echter het hele jaar buiten. Toen er afgelopen periode een laagje sneeuw lag in de Klompenwaard, was goed te zien dat de dieren hun gedrag daarop aanpasten.
16.01.2017

Natuur op Wikipedia

De Vlinderstichting, SoortenNL
Als je een zoekterm invoert op Google zul je vrijwel altijd een verwijzing naar een Wikipedia-artikel bij de eerste resultaten te zien krijgen. Dat geldt ook voor allerlei zoekopdrachten over natuur: het is een veelgebruikt medium. Als we kijken naar de informatie over planten en dieren dan zien we dat er nog heel wat ruimte is voor aanvulling en verbetering.
16.01.2017

Wild van Vlinders

ARK Natuurontwikkeling
Het gaat niet goed met veel dagvlinders in Nederland. De Vlinderstichting en ARK Natuurontwikkeling werken aan een vlinderherstelplan voor Zuidoost-Nederland. ARK-tekenaar Jeroen Helmer bracht belangrijke natuurlijke processen voor vlinders in beeld. Het resultaat is voor iedereen gratis te downloaden.
15.01.2017

Nieuwe wetenschappelijke namen voor zes Nederlandse zeenaaktslakken

Internationaal uitgevoerd moleculair biologisch onderzoek heeft aangetoond dat de tot nu toe geldende taxonomische onderverdeling van zeenaaktslakken in onder andere de families van de knotsslakken en knuppelslakken niet meer kan worden gehandhaafd. Het gevolg hiervan is dat wereldwijd en dus ook in Nederland, een aantal zeenaaktslakkensoorten een nieuwe wetenschappelijke naam heeft gekregen.
15.01.2017