Nature Today

Code rood: is Nederland voorbereid op grote natuurbranden?

Wageningen University
De aanhoudende droogte en de extreme temperaturen hebben geleid tot het instellen van ‘code oranje’ en ‘code rood’ voor een groot deel van Nederland ten aanzien van het risico van natuurbrand. Afgelopen week zijn er weer verschillende natuurbranden geweest. Zijn bosbranden zoals die in Portugal afgelopen week ook in Nederland mogelijk?
27.06.2017

Hulp publiek gezocht voor landelijke zoektocht naar essen resistent tegen essentaksterfte

Centrum voor Genetische Bronnen Nederland
Door de essentaksterfte blijkt grootschalige kap van de es, een belangrijke boomsoort van ons land, onafwendbaar. Enkel een zeer klein deel van de essen is opgewassen tegen het invasieve vals essenvlieskelkje. Het Centrum voor Genetische Bronnen Nederland roept de hulp van het publiek in bij de zoektocht naar de nog gezonde essen. Waarnemingen kunnen doorgegeven worden via www.essentaksterfte.nu.

Wat een atalanta's!

Tijdens de lange fietstochten op Oerol vorige week moesten we om de 50 tot 100 meter stil staan om weer een langstrekkende atalanta in te voeren. De hele dag door vlogen er erg veel noordwaarts. Dat doorgeven is nu extra van belang omdat er dit jaar een groot Europees project is om de trek van de atalanta in kaart te brengen.

Zwartstreeplieveheersbeestje vestigt zich in Nederland

EIS Kenniscentrum Insecten, Nederlandse Entomologische Vereniging, Waarneming.nl
Het zwartstreeplieveheersbeestje is een Midden-Europese soort die zich afgelopen jaren voorzichtig lijkt uit te breiden. In 2016 is voor het eerst een klein aantal individuen gevonden in Nederland, in een sparrenbos in Noord-Limburg. In 2017 is de soort op verschillende plekken in Noord-Limburg en Oost-Brabant aangetroffen en het lijkt erop dat ze van plan is om in Nederland te blijven.

Download de app

Android app on Google Play Download on the Apple Store

Wilde kattenkroost in het Vijlenerbos

ARK Natuurontwikkeling
In het Vijlenerbos bij Vaals is een wilde kat met een flink nest van vijf kittens vastgelegd door een wildcamera. Gemiddeld bevat een nest maar 3 tot 4 jongen. Bekijk in dit natuurbericht de bijzondere beelden. In 2014 werden voor het eerst sinds eeuwen weer wilde katten in de vrije natuur in Nederland geboren. Sindsdien is de wilde kat bezig met een opmars.
25.06.2017

Agenda

Soortenlijst Nederlandse Noordzee nu te bekijken

Wageningen University
Nederland telt bijna 1300 meercellige soorten in de Noordzee, waarvan circa 6% exoot is. Dit hebben onderzoekers van Wageningen Marine Research, GiMaRIS en Naturalis Biodiversity Center vastgesteld. Zij hebben een nieuwe soortenlijst opgesteld die digitaal beschikbaar is.
24.06.2017

Grote weerschijnvlinder laat zich zien tijdens zomerweer

ARK Natuurontwikkeling
Het zonnige zomerweer zorgt voor veel waarnemingen van de grote weerschijnvlinder. Deze week werden meer dan 10 van deze zeldzame dagvlinders gemeld in het Kempen~Broek bij Stramproy en Weert. De grote weerschijnvlinder is een van de soorten in het ‘Wild van Vlinders: herstelplan voor dagvlinders in Zuidoost-Nederland’ van ARK Natuurontwikkeling en De Vlinderstichting.
23.06.2017

Warm en droog: zegen of vloek voor vlinders?

Dagvlinders zijn zonaanbidders en houden van warmte. Ze vlogen dan ook goed de eerste maanden van 2017. Ook momenteel, met het zonnige en warme weer, zijn er veel vlinders te zien. Is dit goed voor de vlinders of zit er ook een keerzijde aan?
23.06.2017

Bijzondere slaapmuizenvangst in Bulgarije met behulp van Nederlandse muizenvallen

De aanwezigheid van één van de zeldzaamste zoogdieren in Europa, de muisslaper of Ognev’s slaapmuis, is na bijna een halve eeuw met zekerheid vastgesteld. Deze soort komt voor zover bekend alleen op de grens van Bulgarije en Turkije voor.
22.06.2017

Door droogte minder muggenoverlast?

Muggenradar, Wageningen University & Research
De hoge temperaturen zijn ideaal voor steekmuggen. De vraag is echter hoe groot de muggenoverlast daadwerkelijk is. Door de droogte zijn er minder broedplaatsen rondom huizen beschikbaar waarin muggen opgroeien. Geeft u op Muggenradar.nl door hoeveel muggenoverlast u ervaart? Verminder overlast door potentiële broedplaatsen waar water in staat minimaal één keer per twee weken leeg te gooien.
22.06.2017