Nature Today

Zwartstreeplieveheersbeestje vestigt zich in Nederland

EIS Kenniscentrum Insecten, Nederlandse Entomologische Vereniging, Waarneming.nl
Het zwartstreeplieveheersbeestje is een Midden-Europese soort die zich afgelopen jaren voorzichtig lijkt uit te breiden. In 2016 is voor het eerst een klein aantal individuen gevonden in Nederland, in een sparrenbos in Noord-Limburg. In 2017 is de soort op verschillende plekken in Noord-Limburg en Oost-Brabant aangetroffen en het lijkt erop dat ze van plan is om in Nederland te blijven.
26.06.2017

Wilde kattenkroost in het Vijlenerbos

ARK Natuurontwikkeling
In het Vijlenerbos bij Vaals is een wilde kat met een flink nest van vijf kittens vastgelegd door een wildcamera. Gemiddeld bevat een nest maar 3 tot 4 jongen. Bekijk in dit natuurbericht de bijzondere beelden. In 2014 werden voor het eerst sinds eeuwen weer wilde katten in de vrije natuur in Nederland geboren. Sindsdien is de wilde kat bezig met een opmars.
25.06.2017

Soortenlijst Nederlandse Noordzee nu te bekijken

Nederland telt bijna 1300 meercellige soorten in de Noordzee, waarvan circa 6% exoot is. Dit hebben onderzoekers van Wageningen Marine Research, GiMaRIS en Naturalis Biodiversity Center vastgesteld. Zij hebben een nieuwe soortenlijst opgesteld die digitaal beschikbaar is.
24.06.2017

Grote weerschijnvlinder laat zich zien tijdens zomerweer

ARK Natuurontwikkeling
Het zonnige zomerweer zorgt voor veel waarnemingen van de grote weerschijnvlinder. Deze week werden meer dan 10 van deze zeldzame dagvlinders gemeld in het Kempen~Broek bij Stramproy en Weert. De grote weerschijnvlinder is een van de soorten in het ‘Wild van Vlinders: herstelplan voor dagvlinders in Zuidoost-Nederland’ van ARK Natuurontwikkeling en De Vlinderstichting.
23.06.2017

Download de app

Android app on Google Play Download on the Apple Store

Warm en droog: zegen of vloek voor vlinders?

Dagvlinders zijn zonaanbidders en houden van warmte. Ze vlogen dan ook goed de eerste maanden van 2017. Ook momenteel, met het zonnige en warme weer, zijn er veel vlinders te zien. Is dit goed voor de vlinders of zit er ook een keerzijde aan?
23.06.2017

Agenda

Bijzondere slaapmuizenvangst in Bulgarije met behulp van Nederlandse muizenvallen

De aanwezigheid van één van de zeldzaamste zoogdieren in Europa, de muisslaper of Ognev’s slaapmuis, is na bijna een halve eeuw met zekerheid vastgesteld. Deze soort komt voor zover bekend alleen op de grens van Bulgarije en Turkije voor.
22.06.2017

Door droogte minder muggenoverlast?

Muggenradar, Wageningen University & Research
De hoge temperaturen zijn ideaal voor steekmuggen. De vraag is echter hoe groot de muggenoverlast daadwerkelijk is. Door de droogte zijn er minder broedplaatsen rondom huizen beschikbaar waarin muggen opgroeien. Geeft u op Muggenradar.nl door hoeveel muggenoverlast u ervaart? Verminder overlast door potentiële broedplaatsen waar water in staat minimaal één keer per twee weken leeg te gooien.
22.06.2017

Vogelakkers voor akkervogels: laatste strohalm voor kiekendieven in Vlaanderen?

Werkgroep Grauwe Kiekendief
Het gaat niet goed met onze akkervogels. Innovatieve vogelakkers moeten het tij helpen keren. Zo onder meer op de leemplateaus tussen Hoegaarden en Maastricht; een kansrijk gebied voor raadselachtige soorten als Grauwe Kiekendief en Grauwe Gors. Maar hoeveel kiekendieven en gorzen zitten er überhaupt nog? Kiek 'n Gors-vrijwilligers kwamen er voor het tweede jaar bijeen om dat uit te vogelen.
22.06.2017

Inktzwammen in de zon snel verdwenen

Vorige week kwamen er verspreid over het land onweersbuien tot ontwikkeling die veelal gepaard gingen met hevige regenval. Het gevolg hiervan was dat er een paar dagen later verspreid in het land interessante inktzwammetjes tevoorschijn kwamen, waaronder de Kapjesinktzwam. Jammer dat het daarop volgende droge, warme en zonnige weer hier korte metten mee maakte.
21.06.2017

Stierslangen in de Zuid-Hollandse duinen

Afgelopen weekend is een stierslang op de golfbaan in de duinen bij Wassenaar aangetroffen. Deze soort kan een lengte van circa 1,5 tot 2,2 meter bereiken. Hij is niet giftig en voedt zich met onder andere knaagdieren, vogels en eieren. Van nature komt hij voor in Mexico, de Verenigde Staten en Zuid-Canada. Het is niet de eerste keer dat deze soort in de Zuid-Hollandse duinen wordt aangetroffen.
21.06.2017