Nature Today

Op zoek naar bevers bij laag water

Zoogdiervereniging
Op 29 december 2016 ramde een binnenvaartschip de stuw in de Maas bij Grave (NB). In korte tijd daalde hierdoor het waterpeil van de Maas tussen Sambeek (NB) en Grave met zo’n drie meter. De gevolgen voor de scheepvaart en de bewoners van woonboten in het getroffen gebied kwamen daarna uitgebreid in het nieuws. Maar wat was de impact op de bevers die hier langs de Maas leven?
17.01.2017

Winterbegrazing werkt

FREE Nature
De meeste paarden en runderen gaan ’s winters de stal in. De runderen en koniks van FREE Nature blijven echter het hele jaar buiten. Toen er afgelopen periode een laagje sneeuw lag in de Klompenwaard, was goed te zien dat de dieren hun gedrag daarop aanpasten.
16.01.2017

Natuur op Wikipedia

De Vlinderstichting, SoortenNL
Als je een zoekterm invoert op Google zul je vrijwel altijd een verwijzing naar een Wikipedia-artikel bij de eerste resultaten te zien krijgen. Dat geldt ook voor allerlei zoekopdrachten over natuur: het is een veelgebruikt medium. Als we kijken naar de informatie over planten en dieren dan zien we dat er nog heel wat ruimte is voor aanvulling en verbetering.
16.01.2017

Wild van Vlinders

ARK Natuurontwikkeling
Het gaat niet goed met veel dagvlinders in Nederland. De Vlinderstichting en ARK Natuurontwikkeling werken aan een vlinderherstelplan voor Zuidoost-Nederland. ARK-tekenaar Jeroen Helmer bracht belangrijke natuurlijke processen voor vlinders in beeld. Het resultaat is voor iedereen gratis te downloaden.

Download de app

Android app on Google Play Download on the Apple Store

Nieuwe wetenschappelijke namen voor zes Nederlandse zeenaaktslakken

Internationaal uitgevoerd moleculair biologisch onderzoek heeft aangetoond dat de tot nu toe geldende taxonomische onderverdeling van zeenaaktslakken in onder andere de families van de knotsslakken en knuppelslakken niet meer kan worden gehandhaafd. Het gevolg hiervan is dat wereldwijd en dus ook in Nederland, een aantal zeenaaktslakkensoorten een nieuwe wetenschappelijke naam heeft gekregen.

Invasie van de platwormen

Exotische landplatwormen worden met potplanten naar Europa vervoerd en kunnen zich soms buiten handhaven. Deze vraatzuchtige wormen worden tot 50 cm lang en zijn moeilijk te bestrijden. Omdat ze regenwormen eten vormen ze een bedreiging voor de bodemkwaliteit, in de natuur, maar ook in de landbouw. In Nederland zijn drie soorten vastgesteld, maar dit is waarschijnlijk het topje van de ijsberg.

Eerste haas met RHDV-2 in Nederland

Dutch Wildlife Health Centre
Voor het eerst is in Nederland RHDV-2 (Rabbit Haemorrhagic Disease Virus) als doodsoorzaak bij een haas aangetoond. Het dier werd half december 2016 dood gevonden in het werkgebied van de Wildbeheereenheid Aalten, op de grens van de gemeenten Aalten en Winterswijk. De haas is doodgegaan aan zeer acute ontstekingen aan lever en milt.
13.01.2017

Planten bloeien vrolijk door in koude winter

FLORON en Tuintelling.nl vroegen plantenliefhebbers om tussen Eerste Kerstdag en dinsdag 3 januari een uur te gaan wandelen of in de tuin te kijken naar bloeiende planten. Het was een uitdaging, maar ondanks het koude weer werden er veel winterbloeiers gevonden! Opvallend was dat er duidelijk minder typische voorjaarsbloeiers tussen zaten. Ook waren de ingestuurde lijsten korter dan vorig jaar.
13.01.2017

Herkennen van pootafdrukken van wasbeerhond, vos en hond

Zoogdiervereniging
Momenteel loopt er een onderzoek naar het voorkomen van de wasbeerhond in Nederland. De wasbeerhond is een heimelijk dier dat slechts zelden wordt waargenomen. Het herkennen van pootafdrukken kan dus een goede methode zijn om meer zicht te krijgen op de Nederlandse populatie. In de praktijk is het herkennen van wasbeerhondprenten lastig. Daarom een aantal tips.
12.01.2017

Dit witje is veel te vroeg!

Op 6 januari kwam er een bijzondere melding op twitter. Mart van der Slot vond een verrassing in zijn huiskamer. In de gordijnen hing een kakelvers, net uit de pop gekropen klein geaderd witje. Vermoedelijk heeft deze als pop in de kerstboom gehangen en door de hoge temperatuur binnenshuis is hij nu al vlinder geworden.
12.01.2017