Nature Today

Leidt klimaatverandering tot invasieve Pontische rododendron in Nederland?

FLORON
De Pontische rododendron is een prachtige struik die haar oorsprong kent in zuidwestelijk en zuidoostelijk Europa. Vanwege de bloemen en dekking voor wild werd de plant in de 18e eeuw massaal aangeplant op landgoederen in Noordwest-Europa. Met name op de Britse eilanden profiteert de soort van het milde klimaat en is daar zeer invasief. Wat kunnen we in Nederland verwachten?
23.01.2017

Citroenvlinders in de sneeuw

Nu we een wat koudere winterperiode hebben, vragen mensen zich af welke invloed dit heeft op de vlinders die nu in overwintering zijn. De meeste soorten zijn ei, rups of pop in de winter. Een paar soorten brengen de winter als vlinder door. Kunnen ze wel tegen de kou? Deze citroenvlinder heeft het in ieder geval niet gered.
23.01.2017

Bever rukt op naar Rotterdam

ARK Natuurontwikkeling
Waar natuurliefhebbers al tijden op hoopten, is bewaarheid: aan de oevers van de Koedood bij Rotterdam zijn bevervraatsporen ontdekt! Zover binnendijks zijn bevers tot op heden niet geweest. De komst van de bever is een kroon op het werk aan de gerealiseerde klimaatbuffer in dit gebied.
22.01.2017

Eerste Rode Lijst Habitats op land en in zee

Wageningen University & Research
Voor de eerste keer is een Rode Lijst-beoordeling uitgevoerd van alle natuurlijke en halfnatuurlijke Europese habitattypen, wat een totaalbeeld oplevert van de toestand van 480 habitats in 35 landen van Europa. Belangrijkste conclusie: de Europese leefgebieden staan onder druk.
20.01.2017

Download de app

Android app on Google Play Download on the Apple Store

2017 Jaar van de Laatvlieger; beter laat dan nooit

De Zoogdiervereniging heeft 2017 uitgeroepen tot het Jaar van de Laatvlieger. De laatvlieger is een vleermuissoort die voorkomt in steden en dorpen, maar waar we toch weinig over weten. De Zoogdiervereniging organiseert in 2017 een aantal activiteiten om dit bijzondere jaar te vieren en om meer te weten te komen over deze illustere soort.
19.01.2017

Zwartvlekwinteruil nu overal te zien

Als in november de eerste nachtvorsten zijn geweest kun je ze verwachten, de zwartvlekwinteruilen. Vanaf dan zijn ze de hele winter aanwezig en actief als het niet al te koud is. Tot in maart kom je ze nog geregeld tegen. Voor 2005 was hij nauwelijks in Nederland, nu overal.
19.01.2017

De twee gezichten van de Zwarte korstkogelzwam

Eind december vorig jaar werd op een afgestorven eik in de Schoorlse duinen de voor ons land zeer zeldzame Zwarte korstkogelzwam gevonden. In ons land staat deze soort bekend als verteerder van dood hout, in zuidelijker streken blijkt het echter een gevaarlijke parasiet op diverse soorten eiken.
18.01.2017

De Bakelse Aa: Vismagneet door beekherstel

De herinrichting van de Bakelse Aa in Noord-Brabant laat zien dat vissen gretig ingaan op nieuwe kansen. Kort na de uitvoering van het beekherstel en de aanleg van vispassages zien we hier de diversiteit van de visstand opleven.
18.01.2017

Agenda

De roep van de koekoek verstomt

Zijn galmende 'koekoek' is steeds minder vaak te horen. De koekoek neemt al tientallen jaren af in Nederland. Daarom hebben Sovon Vogelonderzoek en Vogelbescherming Nederland 2017 uitgeroepen tot Jaar van de Koekoek. We willen achterhalen waarom het zo slecht gaat met de koekoek. Daarom gaan we op zoek naar de juiste maatregelen om het tij te keren. Ook jij kan helpen de koekoek te behouden.
17.01.2017

Op zoek naar bevers bij laag water

Op 29 december 2016 ramde een binnenvaartschip de stuw in de Maas bij Grave (NB). In korte tijd daalde hierdoor het waterpeil van de Maas tussen Sambeek (NB) en Grave met zo’n drie meter. De gevolgen voor de scheepvaart en de bewoners van woonboten in het getroffen gebied kwamen daarna uitgebreid in het nieuws. Maar wat was de impact op de bevers die hier langs de Maas leven?
17.01.2017