Nature Today

Bijzondere slaapmuizenvangst in Bulgarije met behulp van Nederlandse muizenvallen

Zoogdiervereniging
De aanwezigheid van één van de zeldzaamste zoogdieren in Europa, de muisslaper of Ognev’s slaapmuis, is na bijna een halve eeuw met zekerheid vastgesteld. Deze soort komt voor zover bekend alleen op de grens van Bulgarije en Turkije voor.
22.06.2017

Door droogte minder muggenoverlast?

Muggenradar, Wageningen University & Research
De hoge temperaturen zijn ideaal voor steekmuggen. De vraag is echter hoe groot de muggenoverlast daadwerkelijk is. Door de droogte zijn er minder broedplaatsen rondom huizen beschikbaar waarin muggen opgroeien. Geeft u op Muggenradar.nl door hoeveel muggenoverlast u ervaart? Verminder overlast door potentiële broedplaatsen waar water in staat minimaal één keer per twee weken leeg te gooien.
22.06.2017

Vogelakkers voor akkervogels: laatste strohalm voor kiekendieven in Vlaanderen?

Werkgroep Grauwe Kiekendief
Het gaat niet goed met onze akkervogels. Innovatieve vogelakkers moeten het tij helpen keren. Zo onder meer op de leemplateaus tussen Hoegaarden en Maastricht; een kansrijk gebied voor raadselachtige soorten als Grauwe Kiekendief en Grauwe Gors. Maar hoeveel kiekendieven en gorzen zitten er überhaupt nog? Kiek 'n Gors-vrijwilligers kwamen er voor het tweede jaar bijeen om dat uit te vogelen.
22.06.2017

Inktzwammen in de zon snel verdwenen

Vorige week kwamen er verspreid over het land onweersbuien tot ontwikkeling die veelal gepaard gingen met hevige regenval. Het gevolg hiervan was dat er een paar dagen later verspreid in het land interessante inktzwammetjes tevoorschijn kwamen, waaronder de Kapjesinktzwam. Jammer dat het daarop volgende droge, warme en zonnige weer hier korte metten mee maakte.

Download de app

Android app on Google Play Download on the Apple Store

Stierslangen in de Zuid-Hollandse duinen

Afgelopen weekend is een stierslang op de golfbaan in de duinen bij Wassenaar aangetroffen. Deze soort kan een lengte van circa 1,5 tot 2,2 meter bereiken. Hij is niet giftig en voedt zich met onder andere knaagdieren, vogels en eieren. Van nature komt hij voor in Mexico, de Verenigde Staten en Zuid-Canada. Het is niet de eerste keer dat deze soort in de Zuid-Hollandse duinen wordt aangetroffen.

Plaatselijk veel meer eikenprocessierupsen

Kenniscentrum Eikenprocessierups
De warme droge weersomstandigheden van de afgelopen weken blijken voordelig voor eikenprocessierupsen. De voorspelling dat er dit jaar veel zijn lijkt uit te komen. Door de hitte verplaatsen de rupsen zich naar de lagere delen van de boom waardoor de kans dat mensen en dieren, zoals honden en paarden, in contact komen met brandharen toeneemt. We adviseren om niet zelf nesten te gaan verwijderen.
21.06.2017

Klepelen helpt onze bermen naar de knoppen

De Vlinderstichting, FLORON
Het is geen prettig gezicht: bloeiende bermen waarin alle planten binnen enkele minuten verhakseld worden. Hier is de klepelmaaier langs geweest, tot teleurstelling van veel omwonenden en natuurliefhebbers. Zij zien de flora en fauna in bermen steeds verder in de verdrukking komen. Voor planten en vlinders is er geen ruimte meer. Het kan anders!
20.06.2017

De koekoek die uit het nest viel

Tienduizenden kijkers keken de afgelopen weken dagelijks naar twee kleine karekieten en hun koekoeksjong. De vogels waren live te volgen via de Beleef De Lente-webcam van Vogelbescherming. Totdat het nest werd beschadigd door de zomerstorm en het noodlot toesloeg. Het koekoeksjong kukelde voor de ogen van de kijkers uit het nest…
20.06.2017

Laatste waarnemingen

Vlinder- en libellengegevens helpen provincies bij bescherming

Sinds 1 januari 2017 is de nieuwe Wet Natuurbescherming van kracht. De provincies krijgen door deze wet een grotere verantwoordelijkheid voor het duurzaam beschermen van veel soorten. Ook veel vlindersoorten genieten onder de nieuwe wet bescherming. Voor adequate bescherming kunnen provincies gebruik maken van de data van vlinders en libellen uit het Netwerk Ecologische Monitoring (NEM).
19.06.2017

Agenda

Paarse kokerworm rukt verder op in de Oosterschelde

In 2010 werd een nieuwe kokerworm in de Oosterschelde gevonden. Het betrof de Paarse kokerworm. De eerste jaren heeft de soort zich uitsluitend laten zien in de omgeving van Yerseke. Sinds vorig jaar wordt hij ook in de noordelijke Oosterschelde aangetroffen. Daar komt hij nu lokaal algemeen voor.
18.06.2017