Nature Today

Gratis app maakt vogels kijken in waddengebied gemakkelijk

Vogelbescherming Nederland
In het waddengebied strijken miljoenen vogels neer om te eten, broeden of rusten. Een genot om er vogels te kijken. Maar hoe weet je waar de vogels het best te zien zijn, wanneer het hoogwater is en hoe herken je al die verschillende vogelsoorten? Met de gratis app Wadvogels van Vogelbescherming Nederland los je al die problemen in één keer op. De handige app is nu helemaal vernieuwd.
26.07.2016

Pas op voor hitsige reeën

Op dit moment staan de reeën in Nederland aan het begin van de jaarlijkse bronsttijd, die duurt van eind juli tot begin augustus. Bij de mannetjes gieren de hormonen door het lichaam. Zij proberen de komende weken zoveel mogelijk vrouwtjes te bevruchten. Tijdens de bronstperiode neemt de voorzichtigheid en schuwheid van de reeën af en steken ze tijdens hun achtervolging vaak onverwacht wegen over.
26.07.2016

Grondruil Terschelling: ruimte voor ondernemer én natuur

Bij de notaris op Terschelling is de handtekening gezet onder een bijzondere grondruil. De eigenaren van Paviljoen de Walvis zien een droom uitkomen: ze worden eigenaar van de grond onder hun bedrijf aan het Groene strand in West-Terschelling. In ruil hiervoor krijgt Staatsbosbeheer gronden op de Grië én een eendenkooi.
25.07.2016

Zeer zeldzame gladde slankmier gevonden in Noord-Brabant

Tijdens een onderzoek naar de fauna van dood hout in de provincie Noord-Brabant is de gladde slankmier gevonden op Landgoed Valkenhorst. Deze mier is zeer zeldzaam in ons land en laat de waarde van dood hout voor fauna zien.
25.07.2016

Download de app

Android app on Google Play Download on the Apple Store

De Maashorst bloeit

ARK Natuurontwikkeling
Het Noord-Brabantse natuurgebied De Maashorst bloeit dit jaar uitbundig. Dat komt doordat er minder grote grazers in het gebied zijn dan in voorgaande jaren. Onder andere kwartels en grote aantallen vlinders profiteren daar van.
24.07.2016

Vlinderhotspot in Flevoland

Als je vlinderaars vraagt naar mooie vlindergebieden in ons land dan zullen niet veel aan Flevoland denken. Toch is het Kuinderbos, in de Noordoostpolder, een echte vlinderhotspot, waar niet alleen veel soorten te zien zijn, maar waar ook gewoon lekker veel vlinders vliegen. Op 7 augustus is er een grote vlindertelling waar iedereen aan mee kan doen.
23.07.2016

Eerste waterbuffelkalf geboren in de Noordwaard!

FREE Nature
Donderdagochtend is de kudde waterbuffels in de Noordwaard uitgebreid met een prachtig kalfje. De geboorte is voorspoedig verlopen en het kleintje dartelt al vrolijk rond. Ook de moeder maakt het goed, maar is waakzaam.
22.07.2016

Twee nieuwe kiezelalgsoorten aangetroffen in Drentse wateren

Koeman en Bijkerk
Tijdens de analyses van diatomeeënpreparaten uit Noord-Nederland heeft Koeman en Bijkerk twee diatomeeënsoorten gevonden die niet eerder in Nederland zijn waargenomen.
22.07.2016

Agenda

Nederlandse orchideeën binnenkort vogelvrij

FLORON, Werkgroep Europese Orchideeën
Met de nieuwe Wet Natuurbescherming in zicht wordt gevreesd voor de Nederlandse wilde orchideeën. Veel orchideeënsoorten worden vanaf 1 januari 2017 niet meer beschermd en zijn daarmee vogelvrij. De wet is een vrijbrief voor onbestendig beheer en legaal plukken en steken van deze bijzondere planten buiten de beschermde natuurgebieden. Wat kunnen we doen om de verwachte negatieve trend te beperken?
21.07.2016

Laatste waarnemingen

Partnerruil voor tweede leg?

Vogelbescherming Nederland
In mei leggen veel vogels een ei. Meestal zelfs meerdere: een legsel van zangvogels bevat vaak vijf tot acht eieren, al is dat per soort heel verschillend. Overal om ons heen zijn nu de jongen van die voorjaars-legsels te zien. En daar houdt het voor veel vogelsoorten niet op. Zij zijn alweer begonnen met een tweede leg. En dat gebeurt nogal eens in een nieuwe relatie.
21.07.2016

Uitgelicht

Dramatisch jaar voor vlinders door temperatuurschommelingen

De Natuurkalender, De Vlinderstichting

13.05.2016

Alle vlinders en bijen weggemaaid!

12.05.2016