Nature Today

Geuren blijken belangrijk signaal voor ondergrondse roofdiertjes

NIOO-KNAW
Mini-roofdieren onder de grond ruiken waar hun prooi zit, ontdekte een team van het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW). Die prooi bestaat uit bodembacteriën die met elkaar communiceren via geuren. En die communicatie luisteren de roofdieren (de eencellige protisten) af.
08.12.2016

Vlinders zoeken in de winter (1)

Er is al regelmatig bericht over het feit dat de eitjes van de sleedoornpage in de winter makkelijker te vinden zijn dan de vlinder zelf in de zomer. Dit zijn niet de enige waar je in de winter naar kunt zoeken, want ook de andere kleine pages: iepenpage, eikenpage en bruine eikenpage zijn nu als ei aanwezig.
08.12.2016

Nieuwe Rode Lijst: dramatische achteruitgang giraffe, nieuwe vogels geëvalueerd, wilde voedselgewassen in het nauw

IUCN
Het aantal giraffen gaat hard achteruit. In de afgelopen 30 jaar is de populatie met maar liefst 40 procent verminderd, zo blijkt uit de nieuwe Rode Lijst van bedreigde soorten die IUCN (International Union for Conservation of Nature) vandaag presenteert. Wetenschappers evalueerden tevens de status van ruim 700 nieuwe vogelsoorten. 11 procent daarvan werd direct als ‘bedreigd’ aangemerkt.

Natuurparel onder elektriciteitscentrale NUON

FREE Nature
Sinds 1999 beheert FREE Nature in opdracht van de NUON enkele natuurgebieden ten westen van de Diemer elektriciteitscentrale. Hoewel de gebieden klein van stuk zijn, zijn ze rijk aan flora en fauna. Tijdens de gebiedsinventarisatie dit jaar zijn er weer diverse spectaculaire soorten ontdekt, waarvan sommige direct aan de begrazing te linken zijn.
07.12.2016

Download de app

Android app on Google Play Download on the Apple Store

Grillige weer 2016 funest voor verschijnen van paddenstoelen

2016 is een slecht paddenstoelenjaar geworden. Het voorjaar en de eerste helft van de zomer waren al niet denderend maar de nazomer en een groot deel van de herfst zijn ronduit slecht. In oktober, normaal gesproken de herfstmaand bij uitstek, waren maar weinig paddenstoelen te vinden. Een uitzondering vormen de nog onvoldoende onderzochte moerasgebieden van Nederland.
07.12.2016

Europese natuurregels voldoen als ze goed worden uitgevoerd

Morgen, woensdag 7 december, is een spannende dag voor de Europese natuur. De Europese Commissie besluit dan of zij de regels voor natuurbescherming wil afzwakken. Als deze Vogel- en Habitatrichtlijnen worden opengebroken, zijn de afspraken voor behoud en herstel van de biodiversiteit gedoemd te mislukken. Uit tal van onderzoeken blijkt: de regels werken, maar moeten beter worden uitgevoerd.
06.12.2016

Voor Nederland nieuwe ondersoort Steenbreekvaren ontdekt

Dit jaar is er op vier plaatsen een voor Nederland nieuwe ondersoort van de Steenbreekvaren gevonden: Asplenium trichomanes subspecies pachyrachis. De ondersoort werd ontdekt door Sipke Gonggrijp in zijn hoedanigheid als validator op Waarneming.nl. Al spittend door het fotobestand met honderden foto’s van Steenbreekvaren werden op foto’s uit Gilze en Katwijk aan Zee afwijkende exemplaren ontdekt.
06.12.2016

Agaatvlinder gaat maar door

Vorige week zat er nog een op de klimop te drinken, maar ook zitten ze nu als rups ergens in de tuin. De rups overwintert en is op milde winterdagen actief en op allerlei plekken en op allerlei verschillende planten aan te treffen. Zit hij ook bij u in de tuin?
05.12.2016

Agenda

Melanistische Harlekijnslakken in Oosterschelde

Recent kreeg Stichting ANEMOON de bovenstaande foto toegestuurd. De maker van de foto wilde graag weten of dit een bijzondere, mogelijk zelfs voor de Nederlandse kustwateren nieuwe soort zeenaaktslak is. Het dier lijkt op een Harlekijnslak maar die zijn meestal wit en geel gekleurd. Wat is er met dit dier aan de hand?
04.12.2016

Toxoplasmose bij de rode eekhoorn, een update

In 2014 werden in de zomer en herfst enkele honderden dode eekhoorns gemeld. Er kwamen zelfs berichten dat eekhoorns dood uit de boom vielen. Onderzoek dat het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC) samen met de Zoogdiervereniging uitvoerde, wees uit dat de meeste van de aangeleverde dieren in 2014 aan toxoplasmose waren overleden.
03.12.2016

Uitgelicht

Gesteelde lakzwammen lust voor het oog

29.09.2016

Invasie van Tweekleurige vleermuizen

28.09.2016

Vogeltrek naar climax

27.09.2016

Breng kleur in het groen!

26.09.2016