Natuurberichten

Pagina 2 van 815 - 8145 Resultaten

Vanaf de tweede helft van april tot in juni zijn de groene kikkers volop actief. Op zonnige lente- en zomerdagen zijn ze zowel midden op de dag als in de avonduren te horen. De groene kikker wordt ook wel 'de boerennachtegaal'..

Lees verder 16 mei 2018   6 dgn oud

De afgelopen weken zijn geregeld twee raven te vinden bij een ‘kringloopkadaver’ in de Kennemerduinen ten westen van Haarlem. Daarmee lijkt het gebied een nieuwe vaste bewoner te hebben. Het ziet ernaar uit dat deze aaseter zich..

Lees verder 16 mei 2018   6 dgn oud

Bieslook en Ui kennen we allemaal. Ze behoren tot het geslacht Allium (oftewel: look) die we graag in ons voedsel verwerken voor die typische fris-pittige smaak. Daarnaast komen in Nederland nog een aantal soorten voor, die we..

Lees verder 15 mei 2018   1 week oud

Het smelleken is de kleinste roofvogel van Europa. Daarom wordt deze superfanatieke jager ook wel dwergvalk genoemd. Hij is niet veel groter dan een merel, maar ondanks zijn lengte heeft hij niet veel moeite andere vogeltjes buit..

Lees verder 15 mei 2018   1 week oud

Nieuw wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat ook in Nederland het aantal insecten dramatisch afneemt. Op basis van metingen en analyses over de afgelopen decennia blijkt een afname van 54% (nachtvlinders) tot zelfs 72%..

Lees verder 14 mei 2018   1 week oud

Het libellentelseizoen is weer begonnen! Van 1 mei tot 30 september tellen trouwe tellers op zo’n 500 routes in Nederland één of alle soorten libellen. Met de resultaten van 2017 hebben we recent het Jaarverslag 2017 gepubliceerd...

Lees verder 14 mei 2018   1 week oud

In het Nationaal Park Zuid-Kennemerland worden sinds 2013 nesten van broedvogels geanalyseerd door PWN. De vacht van verschillende soorten (grote) grazers wordt door veel vogels gebruikt om een warm en zacht nest te maken. Dit..

Lees verder 13 mei 2018   1 week oud

Het voorjaarsgroen kwam dit jaar zeer snel door de zeer hoge temperaturen in april, maar op veel plaatsen vooral in noordelijke provincies is het voorjaarsgroen ook al weer heel snel verdwenen. Ontelbare aantallen rupsen en..

Lees verder 13 mei 2018   1 week oud

Vrijwel iedere zomer krijgt de Zoogdiervereniging één of meerdere meldingen van eikelmuizen die per ongeluk meegekomen zijn met vakantiegangers uit Frankrijk of Duitsland. Hoe overleven eikelmuizen deze reis en wat moeten de..

Lees verder 12 mei 2018   1 week oud

De afgelopen week hebben boeren hun graslanden in heel Nederland op grote schaal gemaaid. Uit onze analyse blijkt dat gras de laatste 18 jaar 6 dagen eerder gemaaid wordt dan 20 jaar daarvoor. Het eerste kievitsei wordt maar 2..

Lees verder 11 mei 2018   1 week oud