Natuurberichten

Pagina 2 van 854 - 8533 Resultaten

Door terugmeldingen van geringde vleermuizen is bekend dat sommige Europese vleermuissoorten over grote afstanden migreren en dat dieren daarbij ook de Oostzee en de Noordzee kunnen oversteken. Geen geringe prestatie voor een dier..

Lees verder 6 december 2018   6 dgn oud

De kleine wintervlinder vliegt in de grootste aantallen van half november tot half december. Deze week lijkt de soort op haar piek te zijn, als je hem wilt zien is nu het moment. Vooral op de zandgronden gaat het om grote..

Lees verder 6 december 2018   6 dgn oud

In heel Nederland worden in het voorjaar tijdens de amfibieëntrek door honderden vrijwilligers amfibieën de straat overgezet. Hierdoor wordt voorkomen dat ze worden doodgereden. Uit gegevens van Padden.nu blijkt dat in de..

Lees verder 5 december 2018   1 week oud

Leerlingen in het mbo-groen onderwijs kunnen nu op een innovatieve manier kennismaken met invasieve exoten. De NVWA heeft lesmateriaal laten maken omdat bleek dat er in het mbo-groen onderwijs nauwelijks leermiddelen over..

Lees verder 5 december 2018   1 week oud

De biodiversiteit staat overal onder druk, maar hoeveel weten we eigenlijk over de wereldwijde stand van zaken in de voor ons zo belangrijke bodem? Te weinig, concludeerden afgevaardigden van 190 landen op de VN biodiversiteitstop..

Lees verder 4 december 2018   1 week oud

Jeroen Stoutjesdijk, voormalig ecoloog bij de gemeenten Breda en Nieuw Ginneken, is 16 november uitgeroepen tot Brabants natuurbeheerder van het jaar. Dat gebeurde tijdens het drukbezochte symposium Biodiversiteit en Leefgebieden..

Lees verder 4 december 2018   1 week oud

Er zijn Europese landen en bedrijven die actief proberen de Europese 'waterwet' te ondermijnen. Terwijl schoon water juist fundamenteel is voor ons allemaal - mensen én natuur. Samen moeten we ervoor zorgen dat dit niet gebeurt...

Lees verder 4 december 2018   1 week oud

Weer is het extreem warm. Hoe gaat de natuur dit keer reageren? De eerste voorlenteverschijnselen kunnen elk moment zichtbaar worden zoals de eerste bloeiende hazelaars. Ondertussen wil een witte paardenkastanje die nog in..

Lees verder 3 december 2018   1 week oud

Door 35 miljoen plantenwaarnemingen in Nederland te combineren met informatie over de gemiddelde temperatuur waar elke plantensoort op de wereld voorkomt is een bijzondere klimaatkaart voor Nederland gemaakt. Voor het eerst wordt..

Lees verder 3 december 2018   1 week oud

Afgelopen zomer startte Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en de provincie Noord-Holland met sinusbeheer op de Assendelverzeedijk. Sinusbeheer is een manier van maaien die kan bijdragen aan de biodiversiteit. Uit..