Natuurberichten

Pagina 2 van 861 - 8604 Resultaten

De biodiversiteit in boerenland staat sterk onder druk. Dit geldt ook in de melkveehouderij. In juli 2017 lanceerden FrieslandCampina, Rabobank en Wereld Natuur Fonds de Biodiversiteitsmonitor Melkveehouderij om melkveehouders te..

Lees verder 14 januari 2019   1 week oud

De in Nederland zeldzame moshommel blijkt in de provincie Groningen regelmatig op te duiken in Vogelakkers, een natuurmaatregel in agrarisch gebied. Dat blijkt uit monitoring van bestuivende insecten op deze akkers door..

Lees verder 14 januari 2019   1 week oud

Ooit leefden er Asgrauwe tolhorens waar nu Nederland ligt. Tot de laatste IJstijd. Daarna vormde Het Kanaal de noordelijke verspreidingsgrens. In 1994 vestigden ze zich met behulp van de mens en de klimaatopwarming in het Zeeuwse..

Lees verder 13 januari 2019   1 week oud

Door de zeer warme december en januari ligt de ontwikkeling in de natuur een maand voor op schema. Overal wordt de voorlente steeds duidelijker zichtbaar met bloeiende hazelaars, sneeuwklokjes en elzen. De komende week komt de..

Lees verder 13 januari 2019   1 week oud

Uit een nieuwe ruimtelijke analyse van 13 jaar Natuurkalenderwaarnemingen van bloei en bladontplooiing blijkt dat de waarnemingen betrouwbaar zijn. Ze kunnen dus goed gebruikt worden om het effect van klimaatverandering op natuur..

Lees verder 12 januari 2019   1 week oud

In 2018 onderzocht Sovon voor het derde jaar op rij de populatie Tapuiten in de Eierlandse duinen op Texel. Weliswaar broedde er elk jaar een paartje minder; het broedsucces was in 2018 wel wat hoger dan in beide voorgaande jaren...

Lees verder 11 januari 2019   1 week oud

De Limburgse mergelgroeves vormen belangrijke winterverblijfplaatsen voor vleermuizen. De Koelebosch-groeve, waar jaarlijks honderden vleermuizen overwinteren, was sinds 2003 vanwege veiligheid voor mensen gesloten. Daardoor..

Lees verder 10 januari 2019   1 week oud

Taxonomie is de wetenschap die de naamgeving van planten en dieren onderzoekt. Er zijn allemaal standaardprocedures en methoden om tot de juiste wetenschappelijke naam te komen. Het is belangrijk dat over de hele wereld dezelfde..

Lees verder 10 januari 2019   1 week oud

In september 2018 lieten we al weten dat de invasieve groene leguaan inmiddels ook op St. Eustatius is aangetroffen, en dat daarbij hybridisering heeft plaatsgevonden met de ernstig bedreigde inheemse Antilliaanse leguaan. Voor..

Lees verder 9 januari 2019   1 week oud

Een leger van geluidenjagers, liefhebbers en professionals, bouwt samen aan de grootste openbare vogelgeluidencollectie ter wereld: Xeno-canto. Deze rijke bron voor biodiversiteitsonderzoek is nu met hulp van de Netherlands..

Lees verder 9 januari 2019   1 week oud