Natuurberichten

Pagina 2 van 826 - 8258 Resultaten

Sinds begin 2018 zijn vier projecten van start gegaan om het leefgebied van beschermde soorten in Zuid-Holland te versterken. Deze projecten focussen op veertig aansprekende en zeldzame ‘icoonsoorten’. Zo werken boeren en..

Lees verder 11 juli 2018   5 dgn oud

In Nederland komen een aantal soorten amfibieën en reptielen voor die veel op elkaar lijken. Om meer inzicht te krijgen in hoe mensen amfibieën en reptielen op naam brengen, hebben we een enquête ontwikkeld waarin u wordt gevraagd..

Lees verder 11 juli 2018   6 dgn oud

In 1994 is de Russische rattenslang in Eelde geïntroduceerd. De soort heeft standgehouden en zich succesvol voortgeplant. Uitgebreid onderzoek naar de verspreiding van de soort in Eelde en omgeving is in 2016 uitgevoerd. Tot dan..

Lees verder 11 juli 2018   6 dgn oud

In juli vliegen de vogels je letterlijk om de oren. Jonge vogels zijn uitgevlogen en wie oplet zal het zeker zien: hele families zwerven van tuin naar tuin. Kijk ook eens omhoog. Jonge gierzwaluwen leren nu in de lucht hoe ze..

Lees verder 10 juli 2018   6 dgn oud

Hoe belangrijk is bodemleven voor het herstel van natuurkwaliteit? Om daar meer over te weten te komen, gaan onderzoekers al dan niet gesteriliseerde bodem in het duingebied Meijendel bij Den Haag 'inoculeren' met grond en zaden..

Lees verder 10 juli 2018   1 week oud

Net als voorgaande jaren lopen tientallen vlinderliefhebbers en -fotografen door het enige leefgebied van het donker pimpernelblauwtje in Nederland. Het gaat om een klein stuk berm van een provinciale weg bij Posterholt in..

Lees verder 9 juli 2018   1 week oud

De Nauwe korfslak is een streng beschermde huisjesslak. Uit een CBS-analyse van onderzoeksgegevens uit de periode 2004-2017 komt een duidelijke en sterke landelijke afname van de Nederlandse populaties naar voren. De hoofdoorzaak..

Lees verder 9 juli 2018   1 week oud

De laatste jaren werden nauwelijks nog bruine eikenpages in De Maashorst waargenomen. De laatst gedocumenteerde waarneming stamt uit 2013. De vrees was dan ook dat de soort niet meer in het gebied zou voorkomen. Een speurtocht..

Lees verder 8 juli 2018   1 week oud

Meer dan 1200 instellingen in 123 landen hebben met 1 miljoen onderzoekers en burgers wereldwijd 1 miljard natuurwaarnemingen bijeengebracht in de Global Biodiversity Information Facility. Nederland heeft via NLBIF meer dan 28..

Lees verder 8 juli 2018   1 week oud

Het voorjaar van 2018 was uitzonderlijk warm en dit heeft een groot effect op amfibieën. Koorperiodes en eiafzetperiodes van ‘vroege’ en ‘late’ soorten overlapten elkaar, en larven ontwikkelden zich door de hoge temperaturen snel...

Lees verder 7 juli 2018   1 week oud