Natuurberichten

Pagina 2 van 953 - 9526 Resultaten

De Europese regelgeving is nog niet effectief genoeg en de implementatie in de EU-lidstaten moet worden verbeterd, zo blijkt uit evaluatie evaluatie van de Europese Aalverordening, die op 18 februari jl. is gepubliceerd. De Good..

Lees verder 23 februari 2020   4 dgn oud

Door de extreem warme winter loopt de ontwikkeling van planten vijf weken voor op de gemiddelde ontwikkeling van vijftig jaar geleden en 2,5 week voor op het gemiddelde van de afgelopen 19 jaar. Hiermee is de start van de lente..

Lees verder 23 februari 2020   4 dgn oud

We waren uitgebreid gewaarschuwd: blijf thuis, code geel en oranje, Ciara kwam eraan. Behalve voor schade en gevaar, zorgen stormen voor nog meer. Onder water in zee blijft het dan ook niet rustig. Hoge golven veroorzaken op de..

Lees verder 23 februari 2020   4 dgn oud

Van de bijna tienduizend hectare nieuwe natuur die Gelderland vóór 2027 moet aanleggen, is 53 procent al klaar. Dat staat in een rapportage over de voortgang van het realiseren van het Gelders Natuurnetwerk...

Lees verder 22 februari 2020   5 dgn oud

Ooit afgevraagd waarom eilanden zoals de Galapagos en Hawaii zoveel unieke vogelsoorten herbergen? Biologen van onder andere Naturalis Biodiversity Center liepen rond met deze vraag, want wat verklaart het aantal vogelsoorten op..

Lees verder 22 februari 2020   5 dgn oud

De bodem zit vol protisten: eencellige organismen die geen dieren, planten, bacteriën of schimmels zijn. Voor het eerst hebben wetenschappers, onder wie Stefan Geisen van het NIOO, in kaart gebracht wat voor protisten je waar kunt..

Lees verder 22 februari 2020   5 dgn oud

In deze zachte winter van 2020 is de amfibieëntrek in februari al lokaal op gang gekomen met twee piekjes rond 1 en 16 februari (zowel padden als salamanders). Het hoogtepunt wordt de komende weken verwacht, de dagelijkse..

Lees verder 21 februari 2020   6 dgn oud

Voor een toekomstbestendige landbouw voor natuur én boer is behoefte aan meer inzichten en meer kennis over hoe landbouw en natuur elkaar kunnen versterken. Om deze reden financiert het Wereld Natuur Fonds de nieuwe leerstoel..

Lees verder 21 februari 2020   6 dgn oud

Sinds 1989 worden zes maal per jaar alle vogels en zoogdieren boven en in de Nederlandse Noordzee geteld. Begin februari werden er verrassend genoeg tientallen papegaaiduikers geteld. Dit betekent dat er mogelijk op de hele..

Lees verder 21 februari 2020   6 dgn oud

Klimaatverandering raakt aan alle thema’s op de Atlas Leefomgeving. Het heeft een relatie met de bodem en met de luchtkwaliteit, maar ook met hoe we onze vrije tijd doorbrengen en hoe we onze bebouwde omgeving inrichten. Tijd dus..

Lees verder 20 februari 2020   1 week oud