Natuurberichten

Dossier: Weersinvloeden

Het weer bepaalt in belangrijke mate wat er wanneer in de natuur gebeurt, welke dieren en planten je tegen kunt komen en in welke aantallen. De weersomstandigheden in de afgelopen maanden en dagen maar ook het weer vandaag, het weer morgen en het weer in de komende dagen bepaalt de groei, voortplanting en uiteindelijk de overlevingskans. Op Nature Today zijn een zeer groot aantal natuurberichten gepubliceerd waar het effect van weersinvloeden op de natuur aan bod komt. Hieronder het overzicht.

huiszwaluw

Dat zouden we allemaal wel willen waarschijnlijk: lekker overwinteren in een warm land. Voor de huiszwaluw is zo’n trip naar de zon geen luxe, maar nodig om te overleven: in de winter zijn er in ons kikkerlandje gewoon niet genoeg..

Lees verder 30 november 2022   1 dag oud

De natuur kent veel seizoenspatronen. De vogeltrek naar het zuiden, bloeiperioden van planten, het moment dat rupsen tot vlinder verpoppen. Ook zeedieren hebben zulke patronen. Klimaatverandering beïnvloedt die patronen. Nieuwe..

Lees verder 27 november 2022   4 dgn oud

Afgelopen weekend heeft het een paar graden gevroren. Dat betekent voor de paddenstoelenliefhebbers onder ons dat ze moeten gaan letten op de Dennenslijmkop. Deze paddenstoel heeft namelijk een vorstprikkel nodig om tevoorschijn..

Lees verder 23 november 2022   1 week oud
Geul

De klimaattop in Egypte is bijna afgelopen. De urgentie is groot. Klimaatverandering zorgt op steeds grotere schaal voor rampen die een enorme impact hebben op de levens van mens en dier. Maar er is hoop. De natuur biedt..

Lees verder 18 november 2022   1 week oud
Boletus aereus. Bronskleurig eekhoorntjesbrood

Ectomycorrhizavormers en strooiselafbrekers zijn paddenstoelen die van groot belang zijn voor de vitaliteit van bossen. Stikstofdepositie heeft op beide categorieën paddenstoelen een negatief effect. Doordat stikstof nog lange..

Lees verder 16 november 2022   2 wkn oud
Een mogelijk scenario van hoe een groep Triceratopsen hun eind hebben gevonden. 67 miljoen jaar geleden teisterden sterke regenbuien en overstromingen Noord-Amerika. Triceratops was geen goede zwemmer, en vele zullen verdronken zijn.

Het ‘Darnell Triceratops Bonebed’ in Noord-Amerika is ‘s werelds grootste opgegraven Triceratops-massagraf. Daar liggen resten van wel vijf verschillende Triceratopsen. Onderzoek naar het goed bewaarde tandmateriaal van deze..