Natuurberichten

Dossier: Vorst

Vorst kan grote invloed hebben op de overleving van planten en dieren, zowel positief als negatief. Hieronder de natuurberichten op Nature Today waarin de invloed van vorst aan bod komt.

Magnolia in Ede verschil in ontwikkeling tussen half april 2020 en half april 2021

We hadden een vroege voorlente, maar door de hele koude april verliep de ontwikkeling in de natuur de afgelopen weken tergend traag. De planten komen inmiddels zeer laat in bloei. De huidige timing is vergelijkbaar met het..

Lees verder 18 april 2021   3 mnd oud
Patrijzen in de sneeuw

De koudegolf die Nederland in zijn greep houdt, bezorgt vogels een spannende tijd. Sommige verplaatsen zich koortsachtig, op zoek naar open plekken zonder sneeuw. Voor andere soorten is dat geen optie. Vogels die hun voedsel van..

Lees verder 14 februari 2021   5 mnd oud
Door de goede isolatie van de vacht van deze wisenten blijft de sneeuw er gewoon bovenop liggen en smelt niet.

Terwijl het buiten ijskoud is, zitten wij lekker warm binnen met een trui achter de kachel en kijken door het raam naar de sneeuw buiten. Maar hoe zit het eigenlijk met al die dieren buiten in de natuur, zoals bijvoorbeeld de..