Natuurberichten

Pagina 1 van 1338 - 13377 Resultaten

Jonge das

Dat hangt ervan af wie je het vraagt. Rond 1980 was de stand in Nederland gedaald tot zo’n 1.200 dassen en vanuit dat perspectief gaat het op dit moment goed. Door een verbeterde bescherming zijn er nu immers weer 5.000 à 6.000..

Lees verder 8 december 2022   49 min oud
Noordse winterjuffer - primair

We krijgen bij De Vlinderstichting nog af en toe mailtjes en telefoontjes van mensen die een juffertje hebben gezien en dat heel bijzonder vinden in december. En zeker, de echte libellentijd is al weken voorbij, maar je kunt..

Lees verder 8 december 2022   6 uur oud
Roetkleurige schijntrechterzwam  CCBYNCND Waarneming.nl

Laatste paddenstoelen voor de nachtvorst...

Lees verder 8 december 2022   6 uur oud
weerradar op Corfu, Griekenland

Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam hebben een model ontwikkeld waarmee nauwkeurig de actuele migratieroutes van trekvogels te voorspellen zijn. Dat biedt de mogelijkheid om op het juiste moment maatregelen te nemen..

Lees verder 7 december 2022   21 uur oud

Vogelveerzwammen kwam je enige decennia geleden niet elke dag tegen, integendeel. Dit jaar is dat wel degelijk het geval. De oorzaak is een toename van vogelkadavers, als gevolg van de nog steeds heersende vogelgriep. Zoals de..

Lees verder 7 december 2022   1 dag oud

Twee Aziatische olifanten zijn vanuit Diergaarde Blijdorp naar een dierentuin in Washington verhuisd. In Europese dierentuinen gaat het dankzij een fokprogramma heel goed met de olifanten, maar in de VS nog niet. Onderzoekers van..

Koolmees zonnebloem

Op 27, 28 en 29 januari gaan we weer tuinvogels tellen tijdens de Nationale Tuinvogeltelling van Vogelbescherming Nederland! Dit jaar is het feest: de Tuinvogeltelling bestaat twintig jaar. Dankzij alle tellers heeft..

Sciurus vulgaris. Eekhoorn

Winterslaapwoensdag: eekhoorn en hamster hebben gehamsterd...

Nature Talks

Door SoortenNL is een cursus gestart om onze Nederlandse natuur te leren kennen. Allerlei soortgroepen komen aan de orde, van paddenstoelen tot zoogdieren en van insecten tot slangen. In een uur per week wordt u bijgepraat over..

Lees verder 6 december 2022   2 dgn oud
Nachtpauwoog

Hoge stikstofdepositie heeft, naast zichtbare effecten als verruiging en het verdwijnen van bijzondere plantensoorten ook een onzichtbaar effect. De chemische samenstelling van planten verandert, waardoor planteneters én dieren..

Lees verder 6 december 2022   2 dgn oud