Nature Today

Natuurberichten

Pagina 1 van 729 - 7287 resultaten

In het bos op de grond kom je soms blauwgroene stukken eikentak tegen. Dit wordt veroorzaakt door het mycelium van de kopergroenbekerzwam. De bekertjes worden op het hout slechts zelden waargenomen en dan meestal alleen in de..

Lees verder 22 februari 2017   2 uur oud

Klein maar echte bikkels: dat kleine groepje zangvogels van de toendra. Elke winter kun je ze in Nederland vinden, de frater, sneeuwgors en strandleeuwerik. ..

Lees verder 21 februari 2017   21 uur oud

Kunnen alle soorten plastic tegen kaliumhydroxide, een vloeistof die wordt gebruikt om organische stoffen uit magen van vissen te filteren? Een nieuwe publicatie werpt licht op deze vraag...

Lees verder 21 februari 2017   1 dag oud

Het voorjaar klopt al voorzichtig op de deur en binnenkort gaan we weer volop aan de slag in de tuin. Veel mensen houden van een kleurige en geurige tuin en vlinders mogen daarin natuurlijk niet ontbreken. Er zijn veel goede..

Lees verder 20 februari 2017   2 dgn oud

Wil jij je mee inzetten voor het behoud van de hazelmuis? Om het leefgebied nog verder te verbeteren, organiseren Staatsbosbeheer en de Zoogdiervereniging op 25 februari 2017 een werkdag...

Lees verder 19 februari 2017   2 dgn oud

Sinds de jaren ’90 is veel landbouwgrond langs de grote rivieren weer terug gegeven aan de natuur. Er was een spectaculair herstel van stroomdalflora, maar niet alle soorten keerden terug. Waarom niet? ..

Lees verder 19 februari 2017   3 dgn oud

Op woensdag 15 februari is een dode wilde kat aangetroffen in Zuid-Limburg. Dit zeer zeldzame dier is sinds een paar jaar aan een gestage opmars bezig in ons land. ..

Lees verder 18 februari 2017   4 dgn oud

Negenendertig vogelsoorten staan op een nieuwe 'Rode Lijst' voor vogels die in Nederland overwinteren of ons land aandoen als doortrekker. Deze Rode Lijst is opgesteld aanvullend op de Rode Lijst van broedvogels. Vogelbescherming..

Lees verder 18 februari 2017   4 dgn oud

Tot voor kort was er weinig bekend over hoe trekvogels hun reizen precies indelen. Het is pas sinds de recente ontwikkeling van zenders en loggers dat vogels in detail gevolgd kunnen worden, wat vaak tot nieuwe en onverwachte..

Lees verder 17 februari 2017   4 dgn oud

De zeldzame houting wordt dankzij een herintroductieprogramma in het Duitse stroomgebied van de Rijn al weer twee decennia aangetroffen in de Nederlandse rivieren, het IJsselmeer, de Waddenzee en de Voordelta. Opmerkelijk is het..

Lees verder 17 februari 2017   5 dgn oud