Natuurberichten

Pagina 1 van 875 - 8749 Resultaten

Het gaat niet goed met de biodiversiteit op het Nederlandse boerenland. Natuurbeschermers én steeds meer boeren zien de noodzaak voor natuurvriendelijke landbouw. Maar dan moet het wel kunnen. De huidige wet- en regelgeving werkt..

Lees verder 21 maart 2019   11 uur oud

Er komt een nieuw beheerplan in het Reeuwijkse Plassengebied om de rietvegetaties te herstellen en daarmee ook de grote karekiet terug te krijgen. Uit onderzoek blijkt dat het plaatsen van gaas tegen vraat het meest effectief..

Lees verder 21 maart 2019   14 uur oud

Van de uitbraak van Afrikaanse varkenspest in België in september 2018 valt veel te leren over een mogelijke uitbraak in Nederland. Welke preventieve maatregelen zijn belangrijk en wat moet er gebeuren bij een besmetting?..

Lees verder 21 maart 2019   16 uur oud

Onlangs is een onderzoek gepubliceerd naar de kolonisatie van voormalige landbouwgronden door planten en vlinders, waar de zwaar bemeste toplaag is weggehaald om ruimte te bieden voor natuurontwikkeling. Het blijkt dat maar een..

Lees verder 21 maart 2019   19 uur oud

Bladetende rupsen blijken hun darmflora sterk te verrijken door het eten van grond. Je ziet zo zelfs effecten van planten die eerder in die grond groeiden als ‘erfenis’ terug in de bacteriën en schimmels in rupsen. Dat schrijven..

Lees verder 20 maart 2019   1 dag oud

De Heideknotszwam is de laatste decennia bezig aan een comeback. De paddenstoel was in de jaren zeventig en tachtig door verzuring en vermesting een grote zeldzaamheid geworden in Nederland. De Nederlandse Mycologische Vereniging..

Lees verder 20 maart 2019   1 dag oud

Op The High Tech Campus in Eindhoven zijn ottersporen gevonden. De sporen werden in februari ontdekt in een laagje sneeuw. Deskundigen hebben inmiddels bevestigd dat het daadwerkelijk om ottersporen gaat. De prenten zijn gevonden..

Lees verder 20 maart 2019   1 dag oud

Vandaag is het de Internationale dag van het geluk. Nederlanders behoren al jaren tot de gelukkigste mensen ter wereld. Maar waar zijn ze gelukkig, en waarom? Om deze vraag te beantwoorden doen Liesbeth Paardekooper en Marion van..

Lees verder 20 maart 2019   1 dag oud

Een toenemend aantal politieke partijen besteedt in haar verkiezingsprogramma meer aandacht aan boerenlandvogels, vergeleken met vier jaar geleden. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Vogelbescherming Nederland...

Lees verder 19 maart 2019   2 dgn oud

Mediterrane draaigatjes zijn recent gearriveerde invasieve mieren in Nederland. Ze hebben zich binnen enkele jaren goed gevestigd en veroorzaken momenteel op acht plaatsen overlast. Inmiddels zijn er aanwijzingen over de wijze van..

Lees verder 19 maart 2019   2 dgn oud