Natuurberichten

Pagina 1 van 1116 - 11159 Resultaten

In opdracht van het Kennisnetwerk OBN hebben onderzoekers van KWR en Universiteit Antwerpen het hydrologisch functioneren van onaangetaste, door grondwater gevoede beekdalvenen beschreven. In een casestudy in het Drentse Aa-gebied..

Lees verder 18 mei 2021   11 uur oud
Eikenprocessierupsen 1ste larvestadium vervellend naar 2de larvestadium

Door de bijzonder koude april en koude start van mei bevinden de eikenprocessierupsen zich nu pas in het eerste en tweede larvestadium. Niet eerder werden zo laat in mei nog rupsen in het eerste larvestadium aangetroffen. De..

Lees verder 18 mei 2021   14 uur oud
Bloeischermen Reuzenberenklauw

Steeds vaker komt de Reuzenberenklauw voor in de Nederlandse steden. Vanwege de negatieve effecten op de biodiversiteit en de risico’s voor de volksgezondheid is deze plant op de EU-Unielijst met invasieve exoten geplaatst...

Lees verder 18 mei 2021   17 uur oud
Ardea cinerea. Blauwe reiger

Blauwe reiger jaagt, aalscholvers zitten op het nest...

Lees verder 18 mei 2021   18 uur oud
Kievit

Het subsidiestelsel Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer (ANLb) is een belangrijk instrument voor boeren en provincies om biodiversiteit en waterkwaliteit in het landelijk gebied te verbeteren. Er is veel belangstelling bij..

roze purpermot

Van de nachtvlinders behoort het overgrote deel tot de zogenaamde microvlinders. Veel daarvan maken mijnen in de bladeren. De rups leeft niet van de hele plant, maar eet het blad van binnenuit op. De sporen die zo in het blad te..

Lees verder 17 mei 2021   1 dag oud
Araschnia levana. Landkaartje (lente)

Lente-landkaartje vliegt, zwaluwtrio is compleet...

Grote Vuurvlinder

De Grote vuurvlinder is in Nederland ernstig bedreigd. De soort gaat op dit moment achteruit. Dankzij de inzet van allerlei mensen wordt deze bijzondere bewoner van Noordwest-Overijssel en Zuidoost-Friesland goed in kaart..

Lees verder 16 mei 2021   2 dgn oud

In een grote kluit oesters, verzameld langs de Westerschelde, werd begin april een tweekleppige ontdekt die nog niet uit ons land bekend was. Het gaat om een jong exemplaar van een schelpdier uit het Middellandse Zeegebied. Deze..

Charadrius hiaticula. Bontbekplevier

Eerste eieren van de bontbekplevier komen uit, muskuskruid bloeit...