Natuurberichten

Pagina 1 van 1313 - 13124 Resultaten

stuifzand - primair

Gisteren reageerden natuurorganisaties, waaronder SoortenNL, gematigd positief op de plannen van Remkes. Doelen staan nog overeind en wettelijke verankering is daarom cruciaal. Het is terecht dat Remkes alle sectoren oproept een..

Lees verder 6 oktober 2022   1 uur oud
Vuurgoudhaan

Vuurgoudhaan veel gezien en geelbruine herfstuil vliegt...

Lees verder 6 oktober 2022   1 uur oud
Heideblauwtje - primair

De gevolgen van het teveel aan stikstof voor de natuur zijn complex en voor veel mensen blijven ze onduidelijk en vaag. Maar de overmatige stikstofdepositie heeft wel degelijk hele concrete gevolgen voor planten en dieren in ons..

Lees verder 5 oktober 2022   16 uur oud

Hans Adema was deze keer de eerste die de Zwarte amaniet (15 stuks!) aantrof in Polderpark Cronestein te Leiden. De Zwarte amaniet werd voor het eerst in Nederland gevonden in 2000. Het is een mysterie waar precies de herkomst..

Lees verder 5 oktober 2022   18 uur oud
Vliegenzwam

Paddenstoelen hebben niets met heksen te maken, maar dat maakt ze niet minder magisch. Het zijn de opruimers van de natuur, ze leven in een symbiose met bomen en voorzien dier en mens van eten...

Lees verder 5 oktober 2022   1 dag oud
Macrolepiota procera. Grote parasolzwam

Paddenstoel met parasol en meikever slaapt in poppenwieg...

Lees verder 5 oktober 2022   1 dag oud
Eiken-Haagbeukenbos

Soortenrijke vochtige bossen hebben vaak te lijden onder verdroging, stikstofdepositie en een verkeerde boomsoortensamenstelling. De kringloop van voedingsstoffen raakt ontregeld omdat de humuslaag verzuurt. Recent OBN-onderzoek..

Lees verder 4 oktober 2022   1 dag oud
parnassia

Lees verder 4 oktober 2022   1 dag oud
Kemphaan

Het nieuwste State of the World's Birds-rapport van BirdLife International schetst een ontluisterend beeld van de wereldwijde staat van vogels. Bijna de helft van alle vogelsoorten gaat achteruit en maar liefst een op de acht..

Lees verder 4 oktober 2022   2 dgn oud
Kettingschallebijter

Koperwiek in de nacht en zoek de loopkevers...

Lees verder 4 oktober 2022   2 dgn oud