Natuurberichten

Pagina 1 van 929 - 9283 Resultaten

Hemelboom en Japanse duizendknopen zijn invasieve exoten die zich deels vegetatief verspreiden. Hoewel vruchtvorming bekend is, weten we niet goed in welke mate deze planten zich via zaden verspreiden. Toch is het belangrijk om te..

Lees verder 14 november 2019   8 uur oud

Hoewel de meeste vlinders nu als ei, rups, pop of vlinder in overwintering zijn, zijn er ook soorten die actief blijven zolang het niet al te hard vriest. Zwartvlekwinteruil en wachtervlinder zijn hier twee voorbeelden van. Deze..

Lees verder 14 november 2019   12 uur oud

Een internationale groep van 140 biologen inventariseerde voor het eerst de wereldwijde verspreiding van regenwormen. In het wetenschappelijke tijdschrift 'Science' presenteerden ze onlangs hun inzichten. Het klimaat blijkt een..

Lees verder 14 november 2019   17 uur oud

Het is duidelijk herfst; de start van het uitvoeringsseizoen voor bosbeheerders. Nieuwe aanplant de grond in, of dunnen om meer ruimte te maken voor groei en ontwikkeling. Allemaal beheerwerkzaamheden voor het bos van de toekomst...

Lees verder 13 november 2019   1 dag oud

In het project ‘De berm komt tot bloei’ zet de provincie Zuid-Holland ecologisch beheer in langs circa 674 kilometer provinciale weg, zodat er meer soorten planten en insecten kunnen leven. Hoe gaat dat in zijn werk, zo’n grote..

Lees verder 13 november 2019   1 dag oud

Voor de eerste Award Natuurinclusief bouwen en ontwerpen van Vogelbescherming Nederland en de Zoogdierverening zijn vijf projecten genomineerd. De onafhankelijke jury van de award heeft de projecten geselecteerd uit een groslijst..

Lees verder 12 november 2019   2 dgn oud

In de Middelwetering vlakbij Leidsche Rijn is een exotische waterplant verwijderd. Het gaat om de zogenoemde Smalle theeplant. Deze plant staat op de exotenlijst van de Europese Unie. Tot op dit moment was niet bekend dat de plant..

Lees verder 12 november 2019   2 dgn oud

Hoewel er zo nu en dan nog wel een vlinder wordt gezien, zoals atalanta en oranje luzernevlinder, is het vlinderseizoen wel echt over. De laatste vlinders proberen zich nog succesvol voort te planten, maar de meeste zijn of gaan..

Lees verder 11 november 2019   3 dgn oud

Waterschap De Dommel gaat in samenwerking met de provincie Noord-Brabant het beekdal Oude Strijper Aa herinrichten en klimaatbestendiger maken. Dit plan is onderdeel van een groter plan om verdroging tegen te gaan van het..

Lees verder 11 november 2019   3 dgn oud

Grote grazers staan aan de basis van een afwisselend landschap van bloemrijke graslanden, ruigtes en bosjes, waarin duizenden planten- en diersoorten floreren. Die soorten bestonden al lang voordat mensen gingen maaien en zagen...

Lees verder 10 november 2019   4 dgn oud