Natuurberichten

Dossier: Wesp

Wespen verzorgen in Nederland veel overlast. Tegelijkertijd zijn wespen zeer nuttig omdat ze bijvoorbeeld grote aantallen muggen, vliegen en andere insecten wegvangen. Op Nature Today publiceren we regelmatig natuurberichten waarin we een overzicht geven van de ontwikkeling van het aantal wespen in Nederland. Jarenlange ervaring maakt duidelijk dat allerlei weersinvloeden in winter, voorjaar, zomer en najaar invloed hebben op de aantalsontwikkeling en de mate waarin ze overlast veroorzaken. Verder vindt u verhalen over de verschillende soorten wespen die in ons land voorkomen waaronder de gewone wesp, Duitse wesp, Franse veldwesp maar ook de Europese hoornaar of de Aziatische hoornaar. Hieronder staan alle wespenberichten van Nature Today.

mannetje Franse veldwesp

Denk jij bij wespen aan zwart-geel en je drankje op het terras? Dan is 2024 het jaar om de diversiteit van wespen écht te leren kennen. Er zijn in Nederland meer dan 5000 soorten die ook muggen eten, bloemen bestuiven en kadavers..

Lees verder 19 december 2023   2 mnd oud
Scutellatus man

Binnenkort vliegen ze weer: zeefwespen. Een mooie naam voor mooie graafwespen, want dat zijn ze. In Nederland komen drie soorten voor: de grote, de bleke en de kleine zeefwesp. Zeef, niet zweef! Hun naam hebben ze niet te danken..

Lees verder 28 mei 2023   9 mnd oud
Issus coleoptratus, cicade

Op mooie dagen in maart, april en mei komen ze tevoorschijn en kun je ze vaak zien op de zonnige bladeren van de klimop in je tuin: de larven of nimfen van kevercicaden van het genus Issus. De nimfen zijn herkenbaar aan de korte..

Lees verder 16 april 2023   11 mnd oud
Gewone wesp (Vespula vulgaris)

Stoepplanten zijn niet bij iedereen populair, en wespen staan bij de meeste mensen nog veel hoger op de ladder van minst populaire organismen. Maar net als bij stoepplanten keert het tij. In augustus dit jaar was er zelfs een..

Lees verder 23 oktober 2022   1 jaar oud

Vorig jaar was het goed toeven voor bijenwolven in de Ooijpolder. Deze graafwesp, die op honingbijen jaagt, slaapt en nestelt in zelfgegraven gangen. Op één plek werden vorige zomer tweeduizend overnachtingsholen van..

Lees verder 14 augustus 2022   1 jaar oud
Wespen op zoetigheid

De verwachting dat het een goed wespenjaar zou worden komt uit. Op veel plaatsen zijn de nesten nog in ontwikkeling en moet de piek van de overlast nog komen. Om de fascinerende sociale wespen wat beter te leren kennen staan in..

Lees verder 5 augustus 2022   1 jaar oud
Wesp op vlaai

De weersomstandigheden zijn dit jaar tot nu toe zeer gunstig voor wespen geweest. Zeer warm, droog en veel zon. Het lijkt erop dat veel wespenkoninginnen erin geslaagd zijn om een nest te vormen. Met veel meldingen bij..

Lees verder 5 juli 2022   1 jaar oud
De honingbij staat steevast op nummer 1 als meest getelde bij tijdens de Nationale Bijentelling.

Vandaag en morgen vindt de Nationale Bijentelling plaats. Draag bij aan de bescherming van de bij door een half uurtje de bijen en zweefvliegen in je tuin of op je balkon te tellen. Met de telgegevens hopen onderzoekers antwoord..

Lees verder 23 april 2022   1 jaar oud
Diadegma cinnabaritor is de zeldzaamste vondst in de publicatie met wereldwijd slechts een drietal exemplaren in collectie. Het dier werd met een malaiseval gevangen nabij de Nieuwkoopse plassen in Zuid-Holland door Bram Koese en werd (her)ontdekt op waarneming.nl.

Ze zorgden ervoor dat Darwin aan God begon te twijfelen, ze houden onze natuur al sinds de dinosauriërs in (on)evenwicht en worden nu ook meer en meer in de biologische landbouw gebruikt. In een recent artikel worden er bijna..