Natuurberichten

Dossier: Tuinen

In tuinen is ontzettend veel leven te ontdekken. Wanneer je goed kijk zie je dat elke tuin eigenlijk vol zit met allerlei dieren. Denk aan vogels, vleermuizen en egels maar ook aan bijen, dagvlinders en nachtvlinders. En wat dacht je van alle verschillende soorten slakken, spinnen, wormen en talloze insecten. Wekelijks worden hieronder nieuwe natuurberichten geplaatst over dieren in de tuin en hoe je je tuin aantrekkelijker kunt maken voor dieren. De meest actuele berichten staan bovenaan.

Huiskat met wild konijn lead

Sinds 6 mei staat het portaal ‘Wat brengt de kat thuis’ open, in de tussentijd zijn er ongeveer honderd verschillende meldingen binnengekomen. De bosmuis is het meest gevangen maar ook konijn, haas en wezel zijn gepakt. Er kunnen..

Lees verder 17 juni 2021   2 dgn oud
Bijenhotel

Inzaaien is een hype die steeds grotere vormen aanneemt. FLORON maakt zich zorgen over de ‘maakbaarheid’ van de natuur. Met een speciaal themanummer van het tijdschrift PLANTEN besteden we hier deze zomer aandacht aan. Aan de..

Lees verder 15 juni 2021   4 dgn oud

Eksters zijn niet aaibaar. Hoewel het buitengewoon intelligente vogels zijn, worden ze door menigeen verguisd. Wanneer je eenmaal het predicaat hebt van eierrover en kuikenverslinder, kom je hier niet gemakkelijk meer vanaf...

Lees verder 8 juni 2021   1 week oud
Gewone dwergvleermuis achter schors

Afgelopen weekend (28 en 29 mei) was de Vleermuistuintelling 2021. Van over heel Nederland deelden 168 mensen hun waarnemingen van vleermuizen die kort na zonsondergang in de tuin vlogen. Maar liefst 1294 vleermuizen werden er..

Lees verder 4 juni 2021   2 wkn oud
Bijen

Biodiversiteit is een voorwaarde voor ons welzijn en onze gezondheid. Dat stelt de WHO op 22 mei, de internationale dag van de biodiversiteit. De voedselproductie loopt bijvoorbeeld gevaar als we de bodem uitputten, en bestuivers..

Lees verder 27 mei 2021   3 wkn oud
Moeraslantaarn

De uit Noord-Amerika afkomstige Moeraslantaarn is een opvallende verschijning in het voorjaar. Met haar grote gele bloeiwijze is deze invasieve exoot niet te missen in de korte voorjaarsvegetatie. Vanwege het verdrukkende karakter..

Lees verder 27 mei 2021   3 wkn oud
Tuinteller in actie bij de Vleermuistuintelling in 2020.

Hoewel nog fris is het echt wel lente, en dus tijd voor misschien wel de spannendste tuintelling van het jaar: de Vleermuistuintelling! In de avondschemering komen vleermuizen tevoorschijn en gaan op jacht naar muggen en andere..