Natuurberichten

Dossier: Tuinen

In tuinen is ontzettend veel leven te ontdekken. Wanneer je goed kijk zie je dat elke tuin eigenlijk vol zit met allerlei dieren. Denk aan vogels, vleermuizen en egels maar ook aan bijen, dagvlinders en nachtvlinders. En wat dacht je van alle verschillende soorten slakken, spinnen, wormen en talloze insecten. Wekelijks worden hieronder nieuwe natuurberichten geplaatst over dieren in de tuin en hoe je je tuin aantrekkelijker kunt maken voor dieren. De meest actuele berichten staan bovenaan.

pluimvoetbij  IVN

Pluimvoetbijen in het zand en jonge huiszwaluwen zijn uitgevlogen...

Lees verder 22 juli 2024   4 dgn oud
roodborst

De lente is voorbij en buiten wordt het iets stiller. Toch zijn er nog genoeg mooie vogels te horen in tuinen en parken. De merel bijvoorbeeld, maar ook de roodborst en vink. Deze vogels zingen nog volop en daar kunnen we nog even..

Lees verder 18 juli 2024   1 week oud
Dagpauwoog - primair

Na een lange periode dat er erg weinig vlinders te zien waren, worden onze tuinen de laatste dagen steeds kleuriger. Vooral de dagpauwoog en de atalanta worden nu veel gezien, en dit zijn ook nog eens snoepers die graag afkomen op..

Lees verder 18 juli 2024   1 week oud

In Nederland zijn 4,5 miljoen tuinen waarvan de gezamenlijke oppervlakte meer dan tien keer zo groot is als De Hoge Veluwe. Samen vormen onze tuinen het grootste natuurgebied van Nederland: Nationaal Park 'Alle Tuinen'. En dat..

Lees verder 5 juli 2024   3 wkn oud
Mentha aquatica Watermunt

Deze vijverplant lokt insecten naar je tuin en wat zijn toch die piepkleine vlindertjes?..

Lees verder 4 juli 2024   3 wkn oud
Penseelkever

Hommel look-a-like en merels broeden nog steeds...

Lees verder 1 juli 2024   3 wkn oud
Een hazelworm op een hoop maaisel.

De hazelworm is een diertje dat mensen wel kennen, maar dat je niet zo snel tegenkomt. In delen van Noord-Brabant weten we nog onvoldoende waar hij precies leeft, en daarom zijn RAVON en adviesbureau Ecologica een onderzoek..